Svar: D-vitaminer
5. oktober 2004
Alder:
2 mdr.
Kære Susan
D-vitamin får vi først og fremmest igennem dagslys. Små børn befinder sig jo ikke meget udendørs og i vinterhalvåret er det ekstra svært at udendørs eksponering af ansigt, arme og ben. D-vitamin har betydning for bl.a. knoglevæksten.
Hvis man mangler D-vitamin vil det kunne medføre nedsat knoglemineralisering og sygdommen Rakitis.
D-vitamin indholdet i modermælk er beskeden, hvor man kan sige at børn der får erstatning får mere D-vitamin tilført. Mælkeindholdet og overgangskosten er dog ofte ikke tilstrækkelig til at kunne dække barnet behov, hvorfor sundhedsstyrelsen anbefaler at børn får et dagligt tilskud af D-vitamin. Man ved at et dagligt tilskud på 10 mikrogram med sikkerhed forebygger Rakitis.
De nye D-vitamindråber kan så vidt jeg ved opbevares fremme, hvor de tidligere skulle stå i køleskab. Det betyder altså at du med fordel kan have D-vitaminerne stående på puslebordet eller et andet sted, hvor du er sikker på at se dem og derfor lettere husker at give dem. På apoteket ved de om de dråber du har købt kan tåle at stå fremme.
Fortsat held og lykke med lille Nanna.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske