Svar: Natlig uro - pige 2,8 år
17. marts 2013
Alder:
2 år, 8 mdr.
Kære Louise
Tak for dit brev :)
Børn vil naturligt have perioder, hvor de sover dårligere om natten og perioder, hvor de har svært ved at overgive sig til søvnen. Det er helt naturligt at børnhar brug for ekstra tryghed og nærhed og at de søger deres forældre, søger trygheden og roen, når de skal sove og hvis de vågner om natten.
Der er således nogle perioder, hvor børn sover dårligt. Det gælder f.eks. ofte omkring 18-20 måneders alderen, det gælder omkring 2 ½ års alderen og når børn er mellem 3-5 år, vil der også være perioder, hvor de sover mere dårligt end i andre perioder.
Lige nu hos jer, handler det sandsynligvis om flere ting. For det første er I flyttet og det har naturligt været svært og udfordrende for jeres datter at skulle sove i et nyt værelse, nye lyde, skygger, dufte osv.
Hun oplever også en masse nyt i løbet af dagen, og alt hvad hun oplever skal bearbejdes, når hun sover. Hun drømmer naturligt meget og kan vågne af en drøm, ligesom hun kan have svært ved at slippe dagen, fordi der er sket så mange ting. Det er svært at tømme hovedet for tanker og koble fra og det har hun naturligt brug for hjælp til.
Mange børn vil omkring 2 ½ års alderen også begynde at blive bange for mørke, de bryder sig ikke om at komme i seng, hvis lyset slukkes. De kan have glæde af en lille natlampe, en lyskæde eller lignende, som giver ro og som samtidig gør at de kan orientere sig, hvis de vågner. På samme måde vil børn i denne alder ofte protestere mod at døren ind til værelset lukkes. De har brug for at døren står åben og det er vigtigt for dem at de kan høre os voksne, at vi stadig er der, rydder op, taler sammen osv. Det gør dem trygge og giver følelsen af ikke at være alene.
Når man er 2 ½ år vil mange børn også begynde at protestere over at være i tremmesengen, de vil ikke være bag tremmerne, men forsøger konsekvent at klatre over, de vil ud. De vil være sikre på at de kan søge deres forældre, når de har behov for det, at de har frihed til at komme.
Og så vil mange børn i denne alder også ofte være bange for små dyr, de kan være bange for insekter og kan blive skrækslagne, hvis de kan høre en flue eller lignende summe ...
Udviklingsmæssigt sker der altså rigtig meget, som naturligt kan forklare at jeres datter sover dårligt og det er naturligvis helt okay. Det er vigtigt at I giver hende den tryghed, som hun virker til at have behov for, for at kunne sove godt.
Når det er sagt, så skal I naturligvis vurdere, hvorfor hun søger jer om aftenen og om hun reelt har brug for trygheden og nærheden eller om det også handler om at hun jo lige nu også har en alder, hvor hun prøver lidt grænser. Ikke for af være imod jer, men fordi hun naturligt forstår, at når hun er lagt i seng, så sidder I og hygger i stuen og det vil hun naturligvis gerne være en del af. Hun synes naturligvis ikke at det er rimeligt at I sidder og hygger og hun ikke må være med, men skal være i sin seng. Og hvis det er tilfældet, så kan det være en rigtig god idé at lære hende, at der ikke sker noget spændende, når hun skal sove.
Det lyder også som om at jeres datter falder i søvn i jeres favn. Du skriver at I sidder med hende om aftenen og det lyder som om at hun først flyttes i seng, når hun sover. Det er uhensigtsmæssigt, for så forbinder hun jeres favn med stedet, hvor hun falder i søvn og har ikke lært at sove i sin seng. Og det er vigtigt at hun forbinder sin seng med stedet, hvor hun skal sove - ellers vil hun naturligt søge jeres favn hele natten igennem, fordi hun forventer at det er i jeres arme, at hun skal sove.
Hun har altså det der kaldes for et søvnassociationsproblem, som handler om at hun er afhængig af jeres favn for at kunne falde i søvn og for at kunne komme videre i søvnen i løbet af natten. Og jeres første udfordring, det I først skal arbejde på, er således at lære hende at falde i søvn i sin seng og gøre hende tryg ved netop det at sove i sengen. Først når hun har lært at sove i sin seng, kan I arbejde på at gå fra hende.
Jeg vil foreslå at I køber en juniorseng til hende nu - måske kan hun få den i 3 års fødselsdagsgave - så hun får en åben seng, hvor hun stadig kan ligge trygt, men hvor hun kan stige ud af sengen og hvor I også kan sidde på sengekanten, når hun skal sove. Hun skal således stadig kunne mærke jer, og at I er der for hende, men hun skal ud af favn og lære at sove og falde i søvn i sengen. Stadig med jeres nærhed, men også lidt på afstand :)
En godnatbamse, klud, en aflagt t-shirt eller lignende, der dufter af jer, - hvad hun nu kan bruge som substitut for jer skal indføres. En godnathistorie og en snak om dagen og alt hvad hun har oplevet er godt, for at få bearbejdet og koblet fra. Og så sidder i der - men hun ligger i sin seng og falder i søvn i sin seng.
Og først når dette fungerer, vil det være en god idé at arbejde på at I kan gå kortvarigt fra hende - ikke før :) Hun må ikke forbinde det at skulle sove med noget utrygt og noget der ikke er rart.
Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske