Svar: Slår imod ting med sit hoved
5. oktober 2004
Alder:
15 mdr.
Kære Dorthe
Det er bestemt ikke ualmindeligt at børn som har ondt i ørerne slår deres hoved imod ting, så der kan helt sikkert være en sammenhæng imellem at jeres søn er begyndt at gøre det mere nu end tidligere.
Da det dog har stået på så længe som det har og da det hovedsageligt sker i søvne, vil jeg tro at det hænger sammen med at han drømmer meget. Man ved at børn allerede fra 1 års alderen kan begynde at have mareridt. De oplever mere og verden synes stor og uoverskuelig. Drømme er jo en bearbejdning af dagens oplevelser.
Jeg synes det er helt rigtigt det I har gjort med at sætte en sengerand op, så han ikke slår sig så meget. Blå mærker i panden - det lyder jo voldsomt.
Hvis det fortsætter synes jeg det kunne være en god idé at få ham vurderet af en læge, så I sikrer jer at der ikke er andre grunde til dette, at han måske har smerter andre steder fra end ørerne. Også fordi han nogle gange gør det, når han ikke sover.
Fortsat held og lykke til jer alle sammen.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske