Brev:
Vågner hver time hele natten
12. marts 2013
Alder:
6 mdr.
Vågner hver time hele natten
Hej Helen,
Tak for en god brevkasse og for dine tidligere svar på mine spørgsmål. Vi har dog stadig store problemer med Mathilde på 6,5 mdr, der vågner hver halve eller hver time hele natten.
Vi har fået skåret en amning om natten fra, så jeg nu ammer kl 23/24 og så igen kl 05/06. Vi troede, at hun vågnede hver time om natten, fordi hun ville spise, men nu hvor hun har lært at undvære, er det tydeligt, at det ikke længere er mælk hun efterspørger, når hun vågner hver time om natten. Forhen skreg hun indtil hun fik bryst, men sådan er det ikke længere.
Hun har aldrig været særlig god til at sove hverken dag eller nat, men siden hun var 3 mdr har vi haft dette natteroderi, og det bliver kun værre og værre føler jeg. Hun falder fint i søvn om aftenen ved at blidt vugge hende indtil øjnene ruller i hovedet og så lægger vi hende i seng. Det tager som regel ikke mere end 15 min og det er dejligt. Enkelte gange falder hun også selv i søvn nede i sengen. Herefter vågner hun hver time (eller hver halve time), og græder. Vi går ind til hende og forsøger at trøste med sut og klud nede i sengen. Dette vil hun dog ikke, og græder indtil hun kommer op i armene. Herefter klynker hun på en bestemt måde for at få sin sut, og i det sekund sutten rammer hendes mund falder hun i søvn igen. Her efter kan man lægge hende i seng igen og hun sover en times tid igen. Herefter gentages "legen".
Hun sover i voksipose i barnevognen om dagen og her kan hun nemt tage 2-3 timer uden et pip. Så jeg tænker det måske handler om at hun skal svøbes, men synes ikke det har haft nogen speciel virkning de gange vi har forsøgt det om natten. Det er for varmt for hende at sove i voksiposen hele natten, hvilket vi også har prøvet uden meget held.
Det virker på os som om hun søger lidt tryghed, idet hun falder til ro så snart hun kommer op i armene, men vi har prøvet nogle nætter at sove/sidde mede hende i armene og det gør ikke at hun ikke vågner - hun vågner måske bare med et interval på 1,5 time i stedet for hver time.
Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre efterhånden. Er ved at bryde sammen af træthed, og det er en ringe trøst, at hun vokser fra det, når det nu allerede har stået på i næsten 4 mdr. Har du nogle gode forslag til, hvad vi kan forsøge. Vi føler slet ikke vi ved, hvilken vej vi skal gå - skal hun tilbage i soveværelset, skal hun svøbes, skal vi sove med hende i vores seng? Hvilken vej skal vi gå? Vi har forsøgt mange forskellige ting, men har ikke holdt fast i noget af det, da vi ikke er sikre på, hvad der er det rigtige at gøre.
Hun virker på ingen måde forpint, men kan der været noget som driller hende, som vi skal gå til lægen med?
Jeg ved godt, at ingen børn er ens, men kan du sige noget om, hvornår et barn begynder at ændre soveadfærd, og vi kan håbe, at det måske går over?
Åh, hvor jeg håber, du har nogle forslag vi kan prøve. Vi er desperate, da vi ikke har sovet et par timers sammenhængende søvn siden november!
Tak for din tid!