Svar: Ammestrejke og grød
12. marts 2013
Alder:
5 mdr.
Kære Camilla
Tak for dit brev og velkommen til :)
Man skal altid forsøge at finde balancen mellem at give passende mængde skemad og stadig plads til mælken - ikke for meget og ikke for lidt, og det kan være rigtig svært nogle gange.
Det lyder dog som om at du godt kan prøve med lidt skemad og du må gerne give hende to gange dagligt. Prøv at holde mængden af skemad nede, så hun ikke får mere end ½ dl to gange dagligt. Tilbyd vand af kop sammen med skemaden - eller vand af et lille snapseglas, som passer til hendes mund, så hun får lidt ekstra væske den vej igennem og stille og roligt også lærer at drikke på denne måde. Og tilbyd hende så brystet 1-1 ½ time efter skemaden. På den måde vil der ofte være plads til begge dele.
Det vil være en rigtig god idé at arbejde på en rytme, hvor hun får skemaden, når hun vågner af en lur, sammen med lidt vand. Og herefter kan I så lege, tumle, pludre, du kan skifte hende, amme hende og så putte til lur. Så mælken tilbydes i forbindelse med at hun skal sove .
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre i mors seng.
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes herefter til formiddagslur
Frokost 11-11.30: tilbydes ½ dl. grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13 - tidspunktet varierer lidt efter hvor lang en formiddagslur hun har taget.
Eftermiddag 16-17: Ammes
Powernapper evt
Aften 18: tilbydes ½ dl. grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca 19.30-20. Tidspunktet kan variere efter om hun har sovet 2 eller 3 lure i løbet af dagen.
Sen aften 23-24: Ammes
Midt nat evt. ammes. Det kan også være at hun har en rytme, hvor hun sover sit længste søvnstræk først på aftenen og hun således trives bedre med at blive ammet aften og igen først på natten f.eks. kl 20 og kl 02 og det er også helt fint.
Prøv når du ammer hende, at lægge dig med hende, så hun kommer ud af din favn. Det kan nogle gange gøre at hun så bedre vil tage fast og die. Du kan også med fordel prøve at skifte mellem forskellige siddende ammestillinger, fordi hun så oplever at blive lagt til forskelligt og igen måske hellere vil die.
Nogle gange kan det være en god idé at stimulere brystet lidt før du lægger til, så hun kan smage og mærke at der er noget at komme efter og får lyst til at tage fat.
Måske er du ved at få menstruation, - det kan påvirke smagen af din mælk. Måske er du begyndt at dyrke sport, begyndt at løbetræne eller andet - det kan også påvirke smagen af din mælk og gøre at hun lige nu ikke så gerne vil die.
Måske er hun forkølet og har derfor svært ved at die. Det vil her være rigtig godt, hvis du kan hjælpe hende med at få dryppet næsen og evt. suge hendes næse, før du lægger hende til, så hun bedre kan die hos dig.
Forsøg at tage det så roligt som muligt, jo mere du slapper af, jo mere signalerer du også ro til din datter og jo bedre er det for jer alle. Du må godt prøve at læge til af flere omgange, nogle gange kan det hjælpe at du går rundt med hende, vugger hende i dine arme osv. Det vil være helt okay på den måde at holde hende i nærheden af brystet og ligesom lokke hende lidt. Men du skal ikke begynde at presse hende og med presse mener jeg at tage din hånd på hendes hoved og tvinge hovedet til brystet. Dette vil få hende til at afvise helt.
Og så kan du naturligvis også overveje om flaske er en mulighed hos jer og noget I vil trives med ... :) Hun skal have rigtig meget mælk - ikke kun for at hun får sit behov for kalk osv. dækket, men også fordi amning (eller flaske) sikrer hende væske nok. Hun vil ikke kunne drikke nok af en kop til at få dækket sit væskebehov.
Du skal derfor også lægge mærke til hendes bleer og sikre dig at hun tisser :)
Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej:)
Fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske