Svar: Afviser totalt skeen
11. marts 2013
Alder:
6 mdr.
Kære Charlotte
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det lyder som en rigtig god idé at give din datter mad i hånden. Det vil være godt at starte alle måltider med lidt, som hun selv kan sidde og gumle på, opbløde med spyt, sutte og gnaske - det er ikke så meget, fordi hun skal have noget i maven. Det handler mere om at lære hende, at det at spise er spændende og rart. Det sætter også gang i enzymerne og stimulerer til lidt sult og samtidig så styrker det hende mundmotorisk.
Det er vigtigt at du hjælper hende med at holde fokus omkring det at spise og det vil være en rigtig god idé at du sætter hende i den høje stol foran dig. Du skal sætte hende lidt ud fra bordet, så du kan sidde direkte foran hende og du skal holde skålen med mad i den ene hånd og skeen i den anden. Se på hende, fang hendes blik og hjælp hende med at holde fokus ved at bruge din mimik og dine lyde.
Det vigtigt at du ikke lægger bånd på dig selv, men lader hende spejle sig i dig og det du gør. Du skal åbne din mund, når du f.eks. siger mam mam, så åbner du naturligt din mund - "Hej skatterpige, mmm, mam mam mam, mmm dejlig mad" - åbne munden, ind med skeen, synke og igen "mmm, mam mam" - åbne munden, ind med skeen, synke. Sådan bliver du ved i en lind strøm uden for meget pause imellem.
Når hun så bliver fanget af noget og mister fokus, så giv hende den pause, giv hende lidt at drikke og fang hendes opmærksomhed igen "hov, ja der var lige en bil uden på vejen, brr sagde den", "skal du have lidt vand, det var godt", "er du klar igen, skat, se her, mmm mam mam" - åbne munden, ind med skeen... hele tiden hjælpe hende til at holde fokus om det, det drejer sig om.
Du skal prøve ikke at fokusere på mængden hun spiser og sige til dig selv at det ikke gør noget, at hun kun spiser få skefulde. Det er bedre end ingenting og det er vigtigt at I får en fast rytme omkring det. Det gør lige nu ikke noget hvis der kun glider 3-5 skefulde ned hver gang, hvis hun så også tilbydes lidt brødskorper og lignende i hånden og så får en god oplevelser og rutine omkring det at spise.
Du må også meget gerne variere mellem færdiglavet og hjemmelavet grød og det samme med grøntsagsmos og frugtmos - du kan lave det selv og du kan variere med mos fra glas eller frost. Lige nu er det godt, hvis du prøver med lidt forskelligt, for netop at give hende smagsvariation og også pirke til hendes nysgerrighed her.
Det er vigtigt at hendes mave fungerer. Hvis hun har tendens til forstoppelse skal maven holdes godt igang. Og det er rigtig godt at du stadig ammer. Det er her naturligivs vigtigt at hun får den mængden mælk hun behøver, men samtidig skal hun heller ikke have så meget mælk, at det fylder for skemaden - og et eller andet sted, så lyder det lidt som om at hun faktisk får en del mælk hos dig ...
Jeg kan ikke helt ud af dit brev se om du ammer fra et bryst eller ofte fra begge bryster. Du kan f.eks. om formiddagen godt prøve at amme fra et bryst i stedet for to, hvis du plejer at amme fra begge sider, du kan også prøve om du helt kan springe formiddagsamningen over i en periode, for at se om det vil give mere appetit til frokost. Du skal naturligvis stadig amme tidlig morgen og inden middagslur og i løbet af dagen ...
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre
Morgen 8: Tilbydes lidt frugt i hånden og lidt grød evt. med frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes fra et bryst eller amningen afkortes eller springes måske over og puttes til formiddagslur måske kl ca 9.30
Frokost 11-11.30: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, og du følger efter med lidt grøntsagmos, gerne med lidt kød eller fisk i mosen, vand af kop.
Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og puttes til middagslur ca kl 13.
Eftermiddag 16: Tilbydes frisk frugt i hånden, lidt frugtmos og vand af kop.
Ammes og powernapper måske eller springer den måske over.
Aften 17.30-18: Tilbydes igen lidt brødskorper, agurk eller lignende i hånden, og du følger efter med lidt grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop. Efterfølgende kan hun stadig sidde med ved bordet og gumle på noget imens I spiser jeres mad.
Ammes rigtig godt og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og sover herefter uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.
Med hensyn til flaske, så er det ikke sikker at I får hende til at tage imod denne med den alder hun har. Hun er rigtig glad for brystet og amningen fungerer godt og der er stor forskel på at sutte på en flaske og die af et bryst. Derudover så smager modermælkserstatning meget anderledes og måske kan hun ikke lide det.
En måde at lære hende flaske på, kan være at bruge udmalket modermælk, så smagen er noget hun kender og noget hun synes om. Det kan også være en idé at bruge en flaskesut, der ligner den sut hun måske bruger. Nogle har glæde ved at bruge en elastisk flaskesut, det laver blandt andet Pigeon. Andre har glæde af at bruge Medela Calma, der er udarbejdet sådan at barnets sutteteknik minder meget om måden der dies på brystet.
Det kan nogle gange være en fordel at lade far give flaske, da han ikke forbindes med amning. Det kan også nogle gange være en god idé at give flaske sen aften, fordi jeres datter måske vil acceptere den, hvis hun får den mere eller mindre sovende....
Men ellers så er det rigtig fint at du er glad for at amme og måske skal I "bare" holde fast i at det er sådan, når I begge nu nyder det :) Antallet af amninger vil naturligt blive skruet ned i takt med at hun bliver ældre. Det vil således ofte være passende med 4 amninger i døgnet i 7 måneders alderen og 3 amninger i 8-9 måneders alderen og 2 amninger i døgnet i 10-12 måneders alderen ... På den måde bliver det naturligt på sigt også lettere at komme lidt hjemmefra og lade hende passe af andre:)
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske