Brev:
Afviser totalt skeen
11. marts 2013
Alder:
6 mdr.
Afviser totalt skeen
Hej Helen
Jeg har et spørgsmål til hvordan jeg kan få min datter til at åbne munden for skeen.
Hun er nu lidt over 6 mdr (29 uger i dag for at være helt præcis :-) ). Vi begyndte på tynd majsgrød da hun var 5 mdr og hun elskede det. Skeen kunne ikke føres til hendes mund hurtigt nok. Hun spiste ca 1 dl. Efter en uge begyndte vi på kartoffelmos med gulerod, broccoli eller ærtemos i. Også det syntes hun vældig godt om. Første skefuld skulle somregel lige lokkes i hende, men derefter åbnede hun fint munden for skeen. Vi var kommet op på to gange mos om dagen og begyndte at overveje et 3.måltid. Men pludselig er hun begyndt at afvise skeen fuldstændig og sidder bare og hviner i sin højstol.
Efter at være startet på grød fik hun lidt hård mave, men sveskemos hjalp, selvom der stadig skulle kæmpes en del for at komme af med det der skulle ud.
For 2 uger siden blev hun ramt af en lille maveinfektion og havde et par dage med opkast og diarre. Men afvisningen af skeen begyndte inden da.
Vi er blevet ved med at tilbyde hende enten grød eller mos, tyk, tynd, klumpet, uden klumper osv. Vi sidder med hende ved bordet om aftenen og spiser samtidigt, men det hjælper tilsyneladende ikke. Selvom jeg siger til mig selv at jeg ikke vil presse det i hende, kan jeg nok ikke helt frasige mig at jeg kommer til at forsøge lidt ivrigt når hun afviser skeen. Det ved jeg godt kan være et problem. Men skal jeg tilbyde hende skeen een gang og hvis hun afviser så lade være med at prøve mere?
Jeg har læst flere af dine svar herinde og efter det har jeg de sidste 3-4 dage ladet hende få mad i hånden (hun har hele tiden haft sin egen ske i hånden som hun ivrigt putter i munden). Hun får skorpe dyppet i lidt mælk, kvart avokado, halv banan, agurkering og har også igår forsøgt med et hårdkogt æg. Ting hun med stor velbehag putter i munden og gnasker lidt af. Der er mad OVERALT, så det er ihvert fald ikke der hun begrænses. Der kommer meget lidt af det ned i maven, men i det mindste syns hun det er dejligt at smage på. I aftes og imorges ville hun tage grød fra min finger :-) ja det er helt langt ude og ikke en særlig holdbar løsning. Dog må jeg sige hun nok også var lidt snydt, da hun åbnede munden for at få sin "legeske" i munden :-/
Men hvordan kommer jeg igang med grøden/mosen igen på en god måde.
Hun elsker at drikke vand af glas.
Jeg har fra starten ammet hende og ammer stadig. Har prøvet med flaske (for at kunne få hende passet lidt snart), men det vil hun ikke tage. Er der råd til at få hende til det. Har det ellers godt med at amme hende og har da også planer om at fortsætte det en del tid endnu. Sørger for at tilbyde hende grød/mos efter lur og amme hende inden lur. Ammer kl 19:30 inden hun puttes. Så igen omkring 00-01 og 3-4 timer derefter og så meget lidt omkring kl.6 hvor vi sover lidt videre. De første 4 mdr kunne hun snildt sove 6-7 timer i streg om natten.
Hun har 2 tænder i undermunden som hun fik 4 mdr gammel, men det ser ikke ud til der ligenu er flere på vej.
Hvad gør vi?
Kærlig hilsen
Charlotte