Svar: Særligt sensitiv dreng
4. marts 2013
Alder:
2 år, 11 mdr.
Kære BG
Tak for dit brev :)
Det kan godt lyde som om at du har en særligt sensitiv dreng og det lyder også som om at du selv er særligt sensitiv ...
Her kommer lidt gode råd:
Accepter at din dreng er særligt sensitiv - det er der mange der er og han er ikke unormal.
Stol på at han kan klare rigtig mange ting. Nogle gange skal han have ekstra tid f.eks. når der sker forandringer i hverdagen.
Forvent modsat ikke mere af ham end han kan klare. Da særligt sensitive børn ofte er meget tænkende og overvejer mange ting, så virker de ofte ældre end de er. Det er her vigtigt ikke at forvente for meget, men stadig lade ham være den lille dreng han er.
Sørg for at han får god sund kost og masser af hvile. Når han er sund og rask, vil han naturligt bedre kunne klare de udfordringer, som hverdagen kan give ham.
Vær forberedt på ting, som du ved kan være svære. Sørg f.eks. altid for at have skiftetøj med, når I er nogen steder, hvis han får våde strømper, spilder eller andet, så bliver det ikke problematiseret, for du har skiftetøj med i tasken.
Giv mulighed for ro og stille stunder. Det er vigtigt at I i hverdagen prioriterer at I kan være uforstyrrede sammen eller alene. Måske vil han nyde at du bygger en hule, som han kan sidde i, måske et telt i haven til sommer. Et stille rum, som indbyder til ro og tænksomhed kan være rigtig godt. Nogle gange skal I være der sammen og nogle gange skal han have lov til at være der alene.
Læg mærke til hvis han nogle gange virker til at overreagere på småting. Der kan ligge noget bag, som det er vigtigt at finde ud af, hvad er. Og nogle gange er reaktionen måske dig selv - at du selv er ude af balance og det mærker han og reagerer han på med det samme. Så det er vigtigt at du både lytter til dig selv og til ham, når du kan mærke at det hele nogle gange bliver for meget :)
Jeg vil anbefale dig med at læse bogen "Særligt sensitive børn - Hvordan hjælper vi vores børn med at trives, når verden overvælder dem", skrevet af Elaine N. Aron.
I Danmark er det især psykologerne Lise og Martin August, der har specialiseret sig i de særligt sensitive børn og voksne. De tilbyder blandt andet forældrerådgivning og holder også foredrag.
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske