Svar: Manglende søvn giver kort lunte og gråd (2)
3. marts 2013
Alder:
2 år, 7 mdr.
Kære søde forældre
Tak for jeres tilbagemelding, jeg vil naturligvis gerne uddybe lidt :)
Det er fint med en længere middagslur, prøv at holde luren på ca 1.5 time, hvis det er muligt, max 2 timers middagslur. Det at han sover lidt længere midt på dagen kan forhåbentlig give lidt mere overskud til at klare dagen efterfølgende :)
Hvis I putter ham kl 20 om aftenen og han kan lægge sig til at sove ved at I sidder der, læser godnathistorie osv. og sover inden for ca 15 minutter, så er det rigtig fint at sidde der. Men hvis det foregår sådan at han leger, hopper rundt, forsøger at undgå at skulle sove og virker mere frisk end træt og parat, så kan det være en god idé at putte ham så sent, at I får skabt en ny rutine med at putning ikke hænger sammen med at han skal lege og hoppe rundt, men i stedet handler om at lægge sig til at sove.
Og her kan det så være en god idé at putte ham på det tidspunkt, hvor I fornemmer at han normalt lettest vil kunne falde i søvn og så rykke tidspunktet lidt frem aften efter aften. Det handler om at lære ham nye rutiner i forhold til putning og hvad I der forventer af ham. Nogle gange vil I skulle putte ham til samme tid i nogle dage, før I kan rykke puttetidspunktet frem igen. Og samtidig med at I gør dette om aftenen, så er det vigtigt at han også sover samme mængde tid i løbet af dagen. Han skal altså sove nok, til at få bearbejdet en del af dagens oplevelser og få kroppen restitueret, men skal ikke forlænge dagssøvnen unødigt, det er om natten, han så vidt muligt skal sove lidt længere ... En svær balance, jeg ved det godt :)
Hvis han ikke vil ind til jer om morgenen, men "bare" vil op kl 05, så kan det nogle gange hjælpe at sætte en tallerken med lidt frugt og måske en kiks ind ved hans seng sammen med en drypfri kop med lidt vand. Ikke for at lære ham at spise morgenmad kl 05, for det er bestemt ikke meningen, men fordi han så har noget at tage sig til og måske derfor står lidt senere op. Og I får samtidig sendt et signal om at I ikke står op så tidligt ... Han kan også have lidt bøger eller legetøj som han selv kan ligge og lege lidt med, I kan jo ikke tvinge ham til at sove længe, hvis han ikke føler behov for det lige nu ...:)
Det er vigtigt at I forsøger at holde fast i samme rytme dag for dag uanset hvordan han sover om natten, om han er faldet tidligere eller senere i søvn, om han har sovet længere eller kortere om morgenen - jo mere fast rytme I kan forsøge at holde uanset, hvordan natten er gået, jo bedre er det lige nu, netop for at få påvirket hans indre ur i den retning, som I ønsker.
Og det tager tid at påvirke og ændre en søvnrytme, det kan sagtens tage 3-5 uger og det er under forudsætning af at der ikke sker sygdom eller andet undervejs:)
Med hensyn til mad i løbet af dagen, så lyder det som om at I allerede har gjort jer nogle gode overvejelser her og det er rigtig dejligt og også vigtigt at måltiderne nu er hyggelige. Det er vigtigt at I fokuserer på at det netop skal være rart at spise og ikke så meget på, hvad af maden han spiser, bare det han spiser er sundt og godt, så er det fint. Og grovpasta, ris, peberfrugt, agurk majs og lasagne - det er helt fint. At der ikke glider så meget kød og fisk ned, må være sådan lige nu. Husk at han også kan få kød og fisk til frokost, det vil nogle børn rigtig gerne have. Det kan være forskelligt pålæg, kylling, hamburgerryg, skinke, kalkun, pølser osv. Og fisk kan være makrel, torskerogn, tun, lidt laks eller lignende. Fisk må gerne være fra dåse og også fiskefrikadeller eller fiskefilet serveret med lidt remoulade kan nogle gange være et hit. Nogle gange smager frikadellen og kyllingelåret bedre koldt og spises derfor til frokost men ikke til aften :) Men går det ikke, så er det okay.
En portion havregryn eller lignende er rigtig godt inden sengetid, så han ikke går sulten i seng. Eller måske en havregrynsbolle - opskriften kommer her:
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min. De kan fryses og hele familien vil sikkert nyde dem :)
Det lyder ikke som om at I skal være bekymret for hans madindtag, men naturligvis stadig prøve at få ham til at spise varieret og med udgangspunkt i den mad I andre spiser. Men pres ham ikke, prøv at slappe af omkring det. Hvis du tænker at han mangler vitaminer eller mineraler, så kan du supplere ham med en daglig multivitaminpille. Spiser han slet ingen former for fisk, så kan du evt. supplere med et dagligt fiskeolietilskud beregnet til børn, men som udgangspunkt er det bedst, hvis han kan spise lidt forskelligt af den samme mad som I andre :)
Jeg håber at ovenstående uddybning hjælper lidt videre på vej:)
Fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske