Svar: Godnatgrød - hvor længe?
1. marts 2013
Alder:
19 mdr.
Kære Mie
Tak for dit brev :)
En godnatgrød er ikke noget børn "skal" have, men et tilbud de "kan" få. Og for nogle børn fungerer det bare rigtig godt og de får en godnatgrød i årevis. For andre fungerer det måske ikke, og så lader man bare være.
Hos jer lyder det som om at det fungerer, og som udgangspunkt skal man ikke ændre på noget der fungerer godt. Godnatgrøden kan godt være god, selvom hun spiser rigtig godt og trives - så hun ikke får den fordi hun har behov for ekstra næring, men fordi ritualet omkring det at få grøden forbereder hende til natten og samtidig giver lidt ro i maven, ja i kroppen, så hun efterfølgende føler sig bedre tilpas og derfor sover bedre.
Hos nogle vil en banan f.eks. sammen med et glas mælk være en god afslutning på dagen og en del af det ritual de forbinder med at skulle sove.
Så jeres datter kan altså få et godnatmåltid så længe I alle trives med det og det virker godt :)
Håber ovenstående hjælper videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske