Svar: Han vågner efter en halv time
21. februar 2013
Alder:
5 mdr.
Kære mor til dejlig dreng
Tak for dit brev og velkommen til - og tillykke med nummer tre :) Det er altid dejligt med barn nummer tre, for de er aldrig helt som de to første ...
Det lyder ganske rigtigt som om at jeres dreng vågner, når han skifter søvnfase, eller faktisk tror jeg ikke at han vågner rigtigt, det lyder som om at han græder i søvne og skal have hjælp til at komme videre i søvnen. Derfor skal I som udgangspunkt ikke tage ham op, tænde lys, gå rundt med ham eller lignende, men prøve at lulle ham videre med "håndspålæggelse", vippe eller vugge ham lidt, der hvor han sover.
Hvis han er i barnevognen, så kan han lulles i den. Hvis han er i tremmesengen, så kan det nogle gange hjælpe med brio bedrockers, så I kan vippe sengen lidt og på den måde lulle ham videre ind i søvnen.
Der er dog også en del børn - og faktisk både børn der får flaske og børn der ammes, - som i en periode kan finde på at vågne lidt op efter 20-30 minutter og have brug for mælk igen. Og jeg tænker at det er et forsøg værd. Jeg synes derfor I skal prøve at gemme lidt af flasken (den kan godt holde sig 20-30 minutter) og så tilbyde ham lidt ekstra mælk, når han vågner op der. For at se om han så ikke derefter kan sove videre og vil sove godt igen.
Nogle gange kan det også være en god idé at stå parat hos ham, hvis I ved at han altid vågner efter 25 minutter. Nogle børn spjætter i kroppen, når de skifter søvnfase og hvis I kan være der, holde hænderne på ham, berolige ham, måske hjælpe ham med at holde sutten i munden osv. lige netop hvor det sker, så vil han nogle gange komme lettere igennem fasen og vil derefter så sove bedre og igen mere sammehængende.
Jeg håber at ovenstående er lidt fif I kan bruge :)
Fortsat held og lykke og god weekend! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske