Svar: Mælk - 11 mdr.
19. februar 2013
Alder:
11 mdr.
Kære Rikke
Tak for dit brev :)
Det anbefales at børn stopper med sutteflaske omkring 1 års alderen, senest når de er 18 måneder - de fleste børn vil stoppe i 13-14 måneders alderen.
Indtil barnet er 12 måneder vil det være godt at give 400 ml mme dagligt. Det sikrer barnets behov for jern og man slipper derfor for at give ekstra jerntilskud. Dette behov dækkes ofte via 2 flasker mme.
Efter 1 års alderen anbefales det at barnet får mellem 350-500 ml mælk dagligt. Dette behov dækkes ofte ved at tilbyde barnet en kop mælk morgen og aften, bruge mælk i grød og mos, tilbyde barnet en portion yoghurt eller anden surmælksprodukt, give barnet ost, bruge sovs til maden osv. Det hele tæller med. Det anbefales at børn i 1-3 års alderen får letmælk og surmælksprodukter af letmælkstypen.
Derudover skal barnets væskebehov dækkes af vand. Vand er den bedste tørstslukker og der gives vand til måltiderne og mellem måltiderne. En gang imellem kan barnet også få lidt fortyndet juice eller saft.
Et barns væskebehov vil ofte ligge mellem 100-150 ml pr kg barnet vejer. Det vil sige at et barn på 11 måneder, som måske vejer 10 kg, vil have et væskebehov på mellem 1000-1500 ml i døgnet.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske