Brev:
14 mdr. vil ikke spise selv
30. januar 2013
Alder:
14 mdr.
14 mdr. vil ikke spise selv
Hej Helen,
Vores dreng på 14 mdr. er en lille charmetrold, der er lattermild, smiler og er bare glad:)
Han har dog været en del syg her de sidste par måneder - først med diarré i tre uger, og så har han døjet med sine ører også, og har nu fået dræn i begge ører. Han er også blevet mere sikker på benene, så der går nok ikke længe, inden han render rundt selv.
Vi har problemer med at få ham til at spise selv:-/ Hvis vi nu giver ham et stykke æble, eller banan eller en kvart skive rugbrød med smør og leverpostej - så bider han ikke i det. Nej, han propper det bare ind i én stor mundfuld - med selvfølgelig det resultat, at han kløjs i det eller også skubber han det ud igen med tungen.
Vi oplever, at han godt vil tage mad med fingrene - altså det der pincetgreb. Han kan også godt lide at spise med gaffel engang imellem, dog skal vi putte det på gaflen for ham. Og han kan bedst lide, hvis vi giver ham gaflen i stedet for, at han tager den selv fra bordet med noget på. Ellers leger han bare med gaflen, hvis han tager den selv.
Dagplejemoren er nødt til at "skubbe på" for at få ham til at spise. Hun sidder bagved ham under hele seancen. Én på 12 mdr. dernede sidder og kigger underligt på ham - ligesom om han tænker "så spis dog!". Og en anden på 2½ år kigger på ham og siger: "Du skal bide i det!". Men han vil bare ikke.. Det ser bare ud til, han synes, det er noget underligt noget - som om han ikke forstår, hvad det er, han skal gøre.
Vi har i den her uge taget morgenflasken fra ham. Så nu får han kun sin havregrød og saftevand - jeg giver ham med skeen, da han ikke selv kan styre skeen. Han drikker også af glas, men kun hvis vi holder den for ham.
Om aftenen er vi startet på at give ham mindre flaske - han plejer at tage 270 ml, og får nu kun 160. Så håber vi, han vil føle sult, og tænke noget i retning af, at "nå ja, jeg får jo ikke andet, så kan jeg vel ligeså godt spise..." fx kvarte, eller en båd æble, eller banan.
Jeg synes, det er synd for ham, og har det skidt med, at vi ikke har kunnet lære ham det ordentligt at spise. Øv:( Har du nogen gode råd til, hvad vi kan gøre for at hjælpe ham bedre på vej?
På forhånd tak for svar:)
Ha' en glad dag.