Svar: Skal sidde med hende til hun sover
30. januar 2013
Alder:
18 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev :)
Der er sandsynligvis flere ting, der spiller ind hos jer, og jeg vil gerne dele lidt tanker med dig :)
For det første, så vil rigtig mange børn i 18-20 måneders alderen sove dårligt. De vågner med skrig og gråd, kan nogle gangen næsten virke til at have mareridt og sover således ikke ret godt. Samtidig vil de også ofte have svært ved at slippe dagen og alle oplevelserne, de har svært ved at skulle sove, svært ved at finde både mentalt og fysisk ro og kunne overgive sig til søvnen. Der sker altså aldersmæssigt noget lige nu, som gør at hun sover uroligt og sover dårligt.
Når det er sagt, så spiller det højst sandsynligt også ind at hendes hverdag varierer. Nogle dage står hun op kl 6 andre dage kl 8 og dette vil naturligt også påvirke resten af dagens rytme og dermed også hendes puttetidspunkt. Og ja - I kan godt have en fuldstændig fleksibel rytme, hvor I putter hende, som hun viser behov for og ikke som klokken siger; hvis det fungerer for jer. Og det lyder ikke sådan :) Derfor er det en ret god idé at sørge for at hun står op til nogenlunde samme tid hver morgen med en fleksibilitet på +/- ½ times tid, netop for at få skabt en dagsrytme, hvor I også kan regne med et nogenlunde fast puttetidspunkt om aftenen.
Jeres datter har måske brug for ca 13 timers søvn i døgnet og det betyder at hun f.eks kan forventes at sove fra kl ca 20 til 07 - svarende til 11 timer om natten og så sover ca 2 timers middagslur. Det vil være et realistisk bud.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7.30-8: Havregrød, letmælk af kop.
Formiddag 9-9.30: bolle med smør, ost, frisk frugt, vand af kop.
Frokost 11.30-12: Rugbrød med forskelligt pålæg, stykker af grøntsager, frikadeller, pasta, æg osv. Må også gerne få varm mad til frokost. Vand af kop.
En banan og evt. en kop mælk eller vand og puttes til middagslur ca 13 og sover her så fra ca 13-15
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion tykmælk med rugbrødsdrys, mysli eller lignende. Må også gerne begynde at få lidt fint revet råkost. Vand af kop.
Aften 18: Aftenmad, som hele familien spiser. Almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, sovs, pasta, ris. Vand eller letmælk af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Godnatgrød ca 19.30 sammen med en kop letmælk.
Får børstet tænder og puttes til natten ca kl 20
Når I putter hende, så kan det være en rigtig god idé at sidde hos hende. I kan læse en historie, synge for hende eller tale om dagen. netop fordi hun har den alder hun har lige nu, så er det en god idé at gennemgå dagen med hende, før hun skal sove. Det hjælper hende til at koble fra og bedre kunne overgive sig til søvnen.
Hvis hun kan sove i løbet af ca 15 minutter fordi I sidder der og hjælper hende med at slappe af og overgive sig til søvnen, så er det vigtigt at bruge denne tid. Hvis hun hellere vil lege, hopper rundt og slet ikke vil sove, så er det sandsynligvis rytmen og dermed puttetidspunktet der ikke er helt rigtigt ...
Hvis hun klynger sig til jer og slet ikke vil ned i sin seng, så kan I dele putteritualet i to, så hun starter med at være i jeres favn, I læser lidt for hende og derefter kommer hun over i egen seng, hvor hun så ligger imens I fortsætter historien. I er der, hun kan se jer, mærke jer, I beroliger og betrygger og må godt give små kommandoer som "læg dig ned skat", så hun hører at det er sådan det forventes nu.
Og så er der også den mulighed, at hun ville have glæde af at du bruge det jeg kalder for strygetøj metoden. Du kan med fordel købe filmklippet "stryge tøj metoden" om Smilla på 17 måneder, der skal lære at sove uden at mor og far sidder med hende. Klippet er fra min dvd "Sådan sover dit barn" og du kan købe det for 35 kroner.
Håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske