Brev:
Skal sidde med hende til hun sover
30. januar 2013
Alder:
18 mdr.
Skal sidde med hende til hun sover
Hej Helen.
Så er jeg her igen...
Det er stadig det søvn halløj der driller!
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at min pige (18 måneder) kan komme til at sove selv i sengen!
Vi er ved at være træt af, at sidde med hende til hun sover og så ligge hende i sengen derefter. Vi er selvfølgelig ikke trætte af hende og situationen som sådan, det er jo hyggeligt nok! MEN det er svært at få hende passet! Og vi er en anelse misundelige over dem som bare kan ligge deres børn i seng og gå igen, med et kys og godnat sov godt. Og de børn så selv falder til ro og sover!
Jeg har skrevet til dig om problemet før. Og det gik godt da jeg skulle have hende til at sove uden brystet, så far kunne være med. Det er jo fedt :-) men nu for hendes skyld og jo også vores skyld, så skal vi bare videre nu!
Vi har prøvet det du beskrev sidst, og brugt lang tid!
Vi kan ikke tage siden af tremmesengen!
At ligge med hende på en madras og så ligge hende i hendes seng duer ikke. Hun kan ikke finde ro, tuller rundt og vil lege. Og falder hun i søvn, vågner hun når vi løfter hende og så skal vi sidder med hende og så er vi tilbage i samme. Er hun let sovende... Det samme. Næsten sovende....samme.
Vi kan godt putte hende i sengen, det vil hun gerne. Men hun leger og virker til at være frisk og efter time/ timer så tager vi hende op og sætter os i stolen og så er der ro og hun sover kort efter.
Jeg tænker. Skal vi rykke hendes sengetid, så hun er pivtræt? Hun kløer jo øjne og gaber ved 19.tiden....
Skal vi bare blive siddende ved sengen til hun går kold? Hun skal jo heller ikke tro at det er et ritual?
Hvad har du af gode ideer!?
Skal vi ændre ved tiden hun står op? Det er mellem 6-8 Hun får lov til at vågne af sig selv, da vi har mulighed for det. Og det gør vi nok fordi hun ikke er den der sover mest her i verden :-( så når hun sover skal hun bare sove! Og den hænger os nok i nakken fra hun var lille. Da det var et problem! Og hun sover middagslur 1,5-2 timer mest 1,5 time.
Og ca 2-3 gange om ugen har vi et hyr til 20.30-21 tiden og så er der jo ikke mange timer
At sove i hvis hun skal op kl. 6.00 om morgenen.
Kan vi ændre i det?
Hun får stadig tilbudt havregrød inden sengetid, da hun ikke spiser meget, så hun går ikke i seng sulten.
Jeg vil bare gerne snart ligge min datter i seng og sige godnat skat :-( :-( Det er opslidende! Og hårdt ikke at kunne få hende passet!
Vi er stadig inde hos hende om natten 0-3 gange, hvor hun græder og kalder moaaar! Og det er nok 1-2 gange om ugen vi ikke er derinde, hvor hun selv klare sig igennem gråd og andet klynk, vi godt kan høre. Det kunne bare vær godt hvis det nu kun var 1-2 gange vi ER derinde i stedet for omvendt.
Er det normalt? Eller er det os der gør noget forkert?
Hvad skal vi gøre?
Vh en træt mor
Ps. Skal vi kigge på tegn inden sengetid, eller helst holde et klokkeslæt for at skabe ro og indre ur? For nogen siger: så put hende senere de dage hun ikke gaber eller kløer øjne!
Men synes bare den må virke ustruktureret for hende og forvirrende...