Svar: Voldsomme søvnproblemer
21. januar 2013
Alder:
10 mdr.
Kære Sandra
Tak for dit brev :)
Hvor gerne jeg end villle, så er det meget svært for mig at hjælpe dig - for der er for mig at se ingen tvivl om at din dreng har brug for mere rigtig mad og det er meget uhensigtsmæssigt at du stadig kun ammer ham, når han er 10 måneder gammel.
Det er imod Sundhedsstyrelsens og Fødevarestyrelsens retningslinjer og for mig at se er der ingen tvivl om at de søvnproblemer I har, hænger sammen med at din dreng ikke får sufficient næring. Han bør ikke leve af mælk og det er vigtigt at han får grød, mos, mad i stykker - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, brød osv.
Vi har alle en cirkadisk rytme, et indre ur. Det er vores cyklus, det er den der bestemmer hvornår vi er trætte, hvornår vi er vågne, føler os sultne osv. Den cirkadiske rytme styres af mange ting og den følger ofte et bestemt mønster - niveauet af hormoner er forskelligt efter tidspunktet på døgnet, vores kropstemperatur varierer, hvornår vi går på toilettet følger et bestemt mønster. Det samme gør vores appetit, blodtryk osv. Det er altså ikke tilfældigt hvornår vi føler os trætte, udhvilede, sultne osv.
Maden vi spiser og hvad tid vi indtager det på, har stor betydning for vores indre ur og for at vi føler os i balance og har det godt. Visse måltider hører bestemte tidspunkter til og det passer derfor ofte til vores indre ur, vores rytme, hvis vi spiser grød eller brød om morgenen og kød og grøntsager til aften ... De fleste af os vil have meget svært ved at skulle starte dagen med kød og grøntsager med mindre man spiser bacon og æg ... :)
Det er vigtigt at spise sundt og godt for at gøre humøret stabilt. Det er vigtigt at barnet får rigtig mad, for ikke at komme i underskud af vitaminer og mineraler og for at barnet får fedt nok, protein nok og energi nok til at udforske og lærer. Hjernen har rigtig meget brug for fedtstoffer - blandt andet fra fisk, og et barn der i 10 månedersalderen udelukkende får mælk er i meget stor risiko for at mangle næringsstoffer.
Mad vi indtager har også betydning for vores overskud, det er med til at holde vores humør stabilt og så har det stor betydning for vores søvnkvalitet. Serotonin er et af de stoffer der blandt andet påvirker både vores humør og vores søvn. Serontonin bliver produceret, når vi indtager tryptofanholdige fødevarer og dette sikres blandt andet når vi indtager bananer, brød, pasta, fede fisk som laks og makrel, kylling og kalkun, en bagt kartoffel og forskellige grøntsager er også vigtigt.
Det er vigtigt at man allerede fra morgenstunden og dette gælder både børn og voksne, starter dagen med protein og fiberrig morgenmad. Havregrød eller havregryn får blodsukkeret til at stige langsomt hen over nogle timer, hvilket vil give vedvarende energi og stabilisere humøret.
Det er vigtigt at vi spiser på faste tider dagen igennem. Netop af hensyn til søvnen, den cirkadiske rytme, vores fornemmelse for mæthed og sult og sikring af at vi netop får mad nok, fødevarer nok til at udvikle og trives. En fast rytme med til at stabilisere barnets almene velbefindende, når barnet spiser og sover stabilt, så vil barnets blodsukker være stabilt, barnets overskud til at lege øges og barnet får naturligt mere energi til at opleve og undersøge verden, barnet udvikler sig bedre :)
Hvis I skal ændre på jeres søvnproblemer, så er jeres dreng derfor nødt til at begynde med rigtig mad. I er nødt til at skabe en rytme, hvor han får alle typer af fødevarer og hvor hans dag er inddelt i aktive perioder, hvor han leger og hvor han spiser - spiser selv og bliver madet. Han skal stimuleres mundmotorisk, han skal øve sig i at indtage mad og spise selv. Han skal kunne spise, når han er 10 måneder gammel og netop opleve den stimulation og tilfredsstillelse, der er ved at indtage mad. Han skal fornemme mad, mæthed, sult. Og han skal efter et måltid netop føle behov for at sove og dermed få en rytme, hvor han naturligt har perioder, hvor han er vågen og aktiv og derefter har perioder, hvor han så naturligt sover godt.
Derfor er det rigtig godt at du nu er begyndt med mild grød og mos og det er vigtigt at du giver ham mad flere gange dagligt og følger en fast plan. At du skal tage hensyn til hans mave og umodne tarme er helt fint - men det vil være rigtig godt at du giver ham mange små hyppige måltider dagen igennem. Det er bedre at han spiser flere gange dagligt og så kun får ¾ dl. hver gang og mad i hånden at gumle på selv, end at du giver ham 1 ½ dl. en gang dagligt. Det er på samme måde vigtigt at I nu kommer igang med flere fødevarer.
Plan for dagen:
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt hånden, ½ bolle med smør, ost, vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: En portion tykmælk med revne æbler, frugtmos eller lignende. Tilbydes frisk frugt og lidt bær som han selv kan spise. Tilbydes også ½ bolle med smør og ost. Vand af kop.
Aften 18: Samme mad som du selv spiser, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, ris, pasta, grøntsager, sovs. Der skal være mad i stykker som han selv kan sidde og gumle på, og du hjælper ham med ske eller gaffel. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften eller en gang i løbet af natten: Ammes x 1.
Jeg har lavet denne plan ud fra dit ønske om at I skal stå op kl 7 og starte dagen der, så hele dagen passer ind og aftenerne ikke bliver for lange - samtidig med at det sandsynligvis er en rytme, der vil passe ind i vuggestuestart og den rytme, han forventes at have, når han starter der ...
Jeg håber meget du kan bruge ovenstående tanker videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske