Brev:
Voldsomme søvnproblemer
21. januar 2013
Alder:
10 mdr.
Voldsomme søvnproblemer
Kære Helen,
Jeg skriver til dig fordi min søn på 10 1/2 måned har voldsomme søvnproblmer pt som jeg gerne vil have dit gode råd til - samt dit råd til hvordan jeg griber det an, når jeg skal lære ham at falde i søvn selv.
Han blev født 5 uger for tidligt, og har haft maveproblemer siden han blev født. Han startede sit lille liv med en skrap antibiotikakur 10 dage idet han havde en infektion, lægerne ikke kunne finde ud af hvad var.
De første 6 måneder gjorde hans mavekneb at han sov enormt uroligt om natten og jeg måtte gå rundt med ham mange timer hver nat for at få ham til at falde til ro.
Da han var 6 måneder begyndte vi med fast føde: grøntsagsmos og grød og håbede at nu ville det blive bedre som alle sagde, men det blev kun meget meget værre. Jeg troede det var en overgangsperiode og blev troligt ved en måneds tid og prøvede forskelligt af i forhold til mos og grød.
Min mand var væk en uge, hvor jeg bare ikke magtede at give ham fast føde også fordi han ville selv og ikke ville mades. Derfor ammede jeg ham kun i den uge og hans mave fik det pludselig bedre igen. Vi var til en række undersøgelser med ham både i den etablerede lægeverden samt i den alternative og måtte konstatere at han bare ikke kunne nedbryde den faste føde og i samråd med lægen droppede jeg den faste føde igen og har siden da fuldammet ham.
Han vejer 11.5 kilo og er 84cm så han er en stor dreng, der har behov for meget mælk. Han er sulten ca. hver halvanden time - hele døgnet og de sidste par måneder har jeg kun kunnet amme ham fra mit ene bryst. Jeg behøver vist ikke sige hvor træt og udmattet jeg er - men jeg har valgt kun at amme ham idet jeg ved hvor meget bedre det er for hans tarmsystem og når det netop er det, der er problemet vil jeg ikke gamble med det.
Jeg er så småt begyndt at give ham mild mos og grød igen for 14 dage siden og det lader til at hans mave kan klare det omend det giver ham en del luft i maven nogle dage.
Det frustrerende er dog nu at hans natlige uro pga maven er erstattet af anden natlig uro. Han triller om på maven, flytter hovedet fra side til side og begynder at klynke og jeg kan ikke få ham til at falde til ro medmindre jeg tager ham og og vugger ham lidt og derefter lægger ham enten på en pude i mit skød eller på en dyne mellem mine ben. Sådan kan jeg de fleste gange få ham til at sove videre.
Nu er han så begyndt at vågne meget tidligt om morgenen tydeligvis enormt træt og slet ikke udhvilet og han sover ekstremt dårligt også om dagen. Han har frygtelige mørke rander under øjnene som bare bliver værre og værre (de har været der siden ca. 6 måneder men er betydeligt værre den seneste måned).
Han er begyndt at kravle for et par måneder siden, dvs. først møvede han og senest indenfor de sidste par uger kan han næsten kravle rigtigt.
Han har fået 6 tænder.
Nu til mit første spørgsmål : er det helt almindelig adfærd måske pga udviklingsspring eller skal jeg være bekymret ? (det er jeg nu alligevel) og hvad kan jeg gøre ??
Det er sådan at han sover hos mig i dobbeltsengen, min man sover på sofaen idet han har brug for sin søvn om natten. Jeg har eksperimenteret med at afgrænse hans soveområde og lade ham få masser af plads og han sover lige uroligt. Når jeg ammer så ofte og idet jeg ikke kan amme liggende, så har jeg ikke orket at begynde at lade ham sove i sin egen seng. Ydermere har jeg bare ikke haft overskudet til at lære ham det idet mine dage foregår lidt i en zombie-agtig tilstand hvor jeg overkommer det jeg SKAL nå, alt med ham, nogle praktiske ting og så ikke så meget mere. Jeg får typisk 4-6 timers søvn i døgnet afbrudt. Jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har fået 2 timers sammenhængende søvn.
Han starter i vuggestuen om 2 måneder og jeg vil så inderligt gerne lære ham at falde i søvn og sove selv inden, men kan ikke finde ud af hvordan jeg skal gribe det an. Han har jo aldrig sovet i sin egen seng, så er det ikke for meget både at lære ham det samt alene på en gang ? Pt sover han om dagen på skødet af mig idet han ellers ofte vågner efter 20 minutter og er mega overtræt men ikke til at få til at sove igen. Når han sover på mig kan jeg få ham til at sove op til 2 timer. Jeg ved det er et skråplan men jeg føler det har været nødvendigt også for at kompenserer for den dårlige nattesøvn.
Indtil for nogle dage siden er han typisk faldet i søvn kl. 21.30 om aftenen og er vågnet mellem 8.30 og 9.30 om morgenen. Jeg ved det også er helt skævt, men han er tydeligvis et aftenmenneske og selvom jeg ofte har sagt til mig selv at i morgen står jeg tidligt op for at få vendt rytmen så har jeg været så smadret kl. 07 at det ikke har været mig muligt. Normalt sover han så 1-11/2 time om formiddagen mellem 11 og 13 og 1-2 timer om eftermiddagen mellem 15 og 18. Altså indtil for et par dage siden hvor han pludselig kun sover 1/2 time om dagen ad gangen og som i morges er vågnet kl. 07. Men ALT andet end frisk !
Mit andet spørgsmål er hvordan jeg skal gribe hele det an med at få ham til at lære at sove selv. Lige nu sker det ved at jeg ammer ham næsten i søvn, så giver jeg ham sutten og hans sutteklud og shysher ham i søvn, nogengange må jeg vugge ham. Han har meget svært ved at give efter og falde i søvn - det har han altid haft svært ved.
Jeg håber inderligt du kan hjælpe mig, for når jeg kigger på hans uendeligt trætte øjne og rander så bliver jeg så bekymret for hans helbred og udvikling.
Det skal lige siges at jeg ikke kan gå så hurtigt frem med maden idet hans tarme skal vænnes langsomt siger lægen, hvilket også er tydeligt når jeg prøver mig frem, så jeg kan ikke stoppe med at amme så ofte den første tid.
Kærlig hilsen
Sandra