Svar: Spiser ikke ude
21. januar 2013
Alder:
4 år, 1 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til :) Det er rigtig godt du skriver.
Som jeg læser dit brev, så spiser din dreng derhjemme, men vil ikke spise andre steder. Det har stået på gennem længere tid og de er opmærksomme på det i børnehaven og siger at de fornemmer en ændring, - han er begyndt at spise lidt der.
Der kan være rigtig mange grunde til at din dreng ikke vil spise, når I er nogle steder og det er vigtigt at finde ud af, hvad det skyldes. Jeg kan af gode grunde ikke vide, hvad der ligger bag, men jeg vil gerne give dig et par tanker omkring det.
Måske har I talt om mad der hjemme, regler omkring spisning, mad han ikke må indtage (f.eks. på grund af religion) eller lignende og måske synes han at det med mad er så svært, at det er bedre ikke at spise, for så er han på den sikre side ...
Børn kan også lade være med at spise, fordi det er en måde at få kontrol på. Måske oplever han det svært at være nogle steder, måske har han svært ved mange mennesker, svært ved større forsamlinger og en måde for ham at holde kontrol og styring er ved ikke at spise ...
Det kan også være en måde at blive set på. Han ved at når han lukker munden, afviser maden eller siger "jeg spiser min mors mad derhjemme", så får han opmærksomhed. Så bliver han naturligt set - nogle tilbyder at lave specielle retter til ham, andre lokker med belønning osv.
Så kan det handle om at han måske er blevet irettesat og fået at vide at han skal spise pænt, ikke må spilde, skal sidde ordentligt på stolen, spise med bestik osv. Alt sammen nogle almindelige små krav, men måske føler han at han ikke kan leve op til dem eller er bange for at fejle, ikke gøre det godt nok og vil derfor hellere lade være med at spise.
Det kan også være at netop det at du giver ham mad inden I tager af sted, er med til at holde ham i en rolle som "den der ikke spiser", hvilket naturligvis er uhensigtsmæssigt. Det er vigtigt at få ham ud af denne rolle, så hans tendens til ikke at spise, ikke risikerer at udvikle sig til en decideret spiseforstyrrelse ...
Jeg synes derfor du i første omgang skal tale med børnehaven omkring problemet og tale med dem om hans spisevaner der og også drøfte med dem, hvordan de ser din dreng og deres fornemmelse for hans trivsel. Jeg tænker også at det vil være relevant at tale med jeres læge eller måske med en børnepsykolog - tal med børnehaven omkring dette, da de kender ham godt :)
Måske er det bare en periode, hvor han lige nu vælger til og fra, øver sin selvstændighed og viser egen vilje og derigennem "jeg vil ikke spise andet end mors mad" - men det er meget svært at vurdere igennem en brevkasse og derfor synes jeg du skal drøfte det med institutionen eller jeres læge, som kender ham og kan være med til at vurdere problematikken.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske