Svar: Nyt putteritual
20. januar 2013
Alder:
9 mdr.
Kære MH
Tak for dit brev :)
Det er en rigtig god idé at I nu arbejder på at lære jeres dreng at sove, uden at have flasken i munden og for nogle vil det fungerer bedst ved at flasken gives i stuen, hvorefter I så går i værelset, hvor han skal sove. MEN, det at skulle sove og overgive sig til søvnen er altid forbundet med adskillelse for forældrene. Når man vælger at lave halvdelen af ritualet i stuen, så er der en risiko for, at han oplever det at skulle flytte over i sin egen seng som noget der ikke er helt så rart og trygt. I forlader jo det hyggelige, det rare for at komme i seng og I signalerer derved, at nu slutter det dejlige, og i stedet starter "den forfærdelige" separation...
I må derfor prøve jer lidt frem og se hvad der vil fungere bedst hos jer - og et eller andet sted tænker jeg, at jeres dreng jo stadig gerne må få flaske, når han skal sove om aftenen (ii sin seng) for netop at finde ro og slappe af og bedre kunne overgive sig til søvnen, men at han skal slippe flasken lige der, hvor han i stedet smiler til jer, triller om på siden og så kan falde i søvn.
Jeg tænker også at det vil være rigtig godt, hvis han om dagen lærer at sove uden flaske - kan han det om dagen vil det også være lettere at lære ham det om aftenen og med den alder han har nu, vil det være passende med 3 flasker i døgnet f.eks. inden middagslur, aften og sen aften. Om formiddagen skal han således puttes uden at få flaske først og når han bliver 10 måneder vil 2 flasker i døgnet ofte være passende. Enten forsvinder de helt om dagen og gives så aften og sen aften eller han får flaske inden middagslur og aften - og sover så uden yderligere flaske til næste morgen tidlig, hvor dagen så starter med grød.
Det er naturligvis en forudsætning for at kunne undvære flaske om natten, at han både får mad og mælk / væske nok hele dagen igennem. Det er rigtig godt at I giver ham en godnatgrød, men han skal også drikke nok i løbet af dagen og om aftenen. Jeg har tidligere sendt jer en dagsplan, som I stadig kan bruge.
Der sker rigtig meget med jeres dreng udviklingsmæssigt. Han er godt igang med separationsfasen og det betyder at han på en gang har rigtig meget behov for at kunne se jer, for at vide at I er der og at han ikke er forladt. Samtidig er han måske begyndt at kravle og bevæge sig mere ud i verden på egen hånd, han er startet i vuggestue og ser jeg derfor ikke i løbet af dagen - det betyder alt sammen at ha ikke længere sidder så meget på skødet, han får ikke samme fysiske kontakt som tidligere og putter og kæler ikke så meget mere i løbet af dagen. Men han er stadig en lille dreng der har rigtig meget brug for nærhed og netop om aftenen viser dette sig ofte.
Når roen skal falde over ham, når han skal sige farvel til dagen og alle oplevelserne og overgive sig til søvnen vil han naturligt ofte søge ekstra fysisk kontakt. Derfor er det vigtigt at prioritere at sidde hos ham og give ham den nærhed han viser behov for. Det er vigtigt at han føler sig tryg og rolig, når han skal sove.
Den øgede motoriske udvikling betyder også at han rent fysisk har mere uro i kroppen om aftenen og om natten, når han skal sove. Det er ikke unormalt at børn netop i denne alder øver sig i at kravle både når han er vågen og når han sover. Han får sig ganske givet lagt i nogle stillinger som han ikke selv kan komme væk fra og han har behov for hjælp til at blive lagt ned igen. Det er helt normalt og det gør faktisk ikke noget, - nogle gange skal man lade ham karte rundt, lige trække tiden lidt, lade ham trille om på maven og falde i søvn der. Det er okay. Og atter andre gange skal man være der ret hurtigt, hjælpe med at blive lagt ned igen og få ham videre i søvnen.
Og det er vigtigt at det netop er stillingsskift og en beroligende hånd, som I hjælper ham med i den situation. Det er vigtigt at I ikke giver ham flasken, men lærer at ham at sove uden denne afhængighed. For det er ikke flasken han har brug for, det er hjælp til at komme videre i søvnen og stillingskift kan I hjælpe ham med uden problemer, for det lærer han selv hen af vejen ...
Når I putter ham, så skal I se på hvordan han reagerer. Hvis han græder og er ked af det, så skal I vurdere, hvad gråden handler om. Hvis han er overtræt og græder kortvarigt og tydeligt har svært ved at overgive sig til søvnen, så skal I være der, holde hænderne på ham og berolige og betrygge ham, men holde fast i at det er sovetid nu og så vidt muligt lade ham falde i søvn i sin seng.
Hvis han græder ulykkeligt, rejser sig ved tremmerne og tydeligt prostesterer over at være i sengen og tydeligt viser behov for at ville op, så skal I tage ham op, trøste ham og berolige ham og så forsøge at putte ham igen, når han atter viser sig parat.
Hvis han hopper rundt, leger og hellere vil underholdes og lege end at sove, så skal I for det første sikre at puttetidspunktet er rigtigt. Måske er han ikke puttet til passende tid og er ikke træt nok til at kunne sove og skal i stedet puttes 20-40 minutter senere. Hvis I er fuldstændig sikre på at puttetidspunktet er rigtigt og alt er opfyldt i forhold til at kunne sove tryg og godt, så kan I overveje at gå fra ham kortvarigt. Ikke fordi han skal blive ked af det, men for at vise ham at det ikke er tid til underholdning, men tid til at sove. Ofte vil det være sådan at I måske skal gå frem og tilbage 2-3 gange med 3 minutters mellemrum og så forstår han at det er sovetid og er så parat til at blive puttet og klar til at sove, fordi I så er der hos ham, holder ham i hånden, synger lidt for ham osv. så han igen er tryg ved at skulle sove.
Det er vigtigt at han falder i søvn, der hvor I gerne vil have ham til at sove. Hvis han falder i søvn et andet sted end i sin seng og I så senere flytter ham over i sengen, så risikerer I at han vågner og pludselig oplever at ligge et andet sted, at være væk fra mors og fars favn og det giver yderligere utryghed. Så han skal både væk fra flasken og væk fra favnen :)
Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre og giver lidt idé om, hvad I kan forsøge nu og hvad der måske sker for jeres lille dreng :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske