Svar: Væk fra morgenamning
17. januar 2013
Alder:
8 mdr.
Kære Annas mor
Tak for dit brev - det lyder som om at Anna stortrives og er rigtig godt igang med sin udvikling både motorisk og mentalt :)
Planen for dagen er meget fin og det er en rigtig god idé nu at arbejde på at morgenamningen trappes ud. Til at begynde med vil det ofte være en rigtig god idé at du stadig ammer, men at du gør amningen kortere og kortere, så hun tilsidst kan undvære mælken.
At amme hende kortvarigt betyder at du skal lade hende die, men så forsøge at lirke brystet ud af munden på hende. I starten søger hun det igen, og det får hun, dier igen, falder til ro og du lirker det atter ud. Det skal du måske gøre 5 gange og det er helt okay.
Samtidig med at du gør dette, så beroliger du hende ved at holde hende i hånden, kærtegne hende, holde din hånd på hendes hofte, når hun ligger ved siden af dig, så hun lulles lidt, beroliges lidt og stille og roligt skal hun så lære at komme videre i søvnen netop med disse kærtegn og uden at du behøver give brystet. Brystet lirkes altså ud, og erstattes af de andre ting og stille og roligt kan brystet helt undværes.
Til at begynde med vil hun altså stadig have brug for at komme over til dig, få brystet, mærke dig, din nærhed - og derefter vil hun have brug for at komme over til dig, mærke dig osv. men kunne undvære brystet og tilsidst vil hun kunne sove videre i egen seng, ved at du lige hjælper hende med beroligende hænder osv.
Hun er i separationsfasen nu og det betyder at hun har rigtig meget brug for dig og naturligt også søger dig ekstra om natten. Hun er igang med at øve sig i at være på afstand af dig, bevæge sig mere og mere ud i verden på egen hånd og for at kunne gøre dette, er hun nødt til at føle sig fuldstændig sikker på at du er der for hende. Man kan ikke separere sig, hvis man ikke er knyttet til .. Derfor vil hun lige nu søge dig ekstra meget og kan på en gang både virke klyngende og også afvisende. Om dagen vil hun op, så vil hun ned, så vil hun op og ned igen. Hun græder måske når du går ud i køkkenet og lader hende være alene i stuen og om natten reagerer hun også - netop ved at søge dig, søge brystet ekstra og det er vigtigt at du her giver hende nærhed, men trapper behovet for mælken ud :)
Det er vigtigt at du lader hende spise selv, sidde med mad i hånden, øve sig i at gumle og tygge og du så samtidig forsøger at hjælpe hende med lidt på ske eller gaffel, så hun på den måde fyldes ekstra op. Det kan være en rigtig god idé at indføre en godnatgrød i denne alder, så hun får lidt ekstra at sove på, netop fordi det kræver stor koncentration at spise selv og hun ofte bliver for træt og afviser maden før hun egentlig har fået mad nok. Og ofte vil børn gerne have skemaden inden putning, når de er trætte er det dejligt at blive madet, men i løbet af dagen vil de hellere selv ...
Du må gerne hjælpe hende med at holde fokus på det hun skal, nemlig at spise. Du kan f.eks. sige "ind i munden skat, ind i munden" eller "mmm mam mam, smager godt" eller lignende, så hun hører at det er det I skal nu. Det skal være hyggeligt at spise og hun skal have mad som du også selv spiser, udgangspunktet er det samme og hun må meget gerne smage fra din tallerken :)
Nogle gange kan det være en idé at give varm middagsmad til frokost, rester fra aftensmaden eller bruge grøntsagsmos som smørbart pålæg, for på den måde at få lidt ekstra mad i hende i løbet af dagen. Og en kombination af at lade hende spise selv og made hende er rigtig fint - præcist som du forsøger nu :)
Hendes motoriske uro om aftenen hænger sammen med alder og den udvikling hun går igennem. Netop separationsfasen gør, at hun har ekstra meget brug for jer. Hun sidder ikke længere så meget på skødet, hun har således ikke samme fysiske kontakt som tidligere og putter og kæler ikke så meget mere i løbet af dagen. Men behovet for nærhed har hun stadig og netop om aftenen viser dette sig ofte. Her hvor roen skal falde over hende, hvor hun skal sige godnat til dagen og alle oplevelserne og overgive sig til søvnen - her søger hun ekstra fysisk kontakt - og hyppigere behov for bryst :)
Den øgede motoriske udvikling betyder også at hun rent fysisk har mere uro i kroppen om aftenen og om natten, når hun skal sove. Det er ikke unormalt at børn netop i denne alder øver sig i at kravle både når hun er vågen og når hun sover. Hun får sig ganske givet lagt i nogle stillinger som hun ikke selv kan komme væk fra og hun har behov for hjælp til at blive lagt ned igen. Det er helt normalt og det gør faktisk ikke noget, - nogle gange skal man lade hende karte rundt, lige trække tiden lidt, lade hende trille om på maven og falde i søvn der. Det er okay. Og atter andre gange skal man være der ret hurtigt, hjælpe med at blive lagt ned igen og få hende videre i søvnen.
Jeg håber at mine tanker giver lidt idé om, hvad der sker hos jer og hvordan I kan komme lidt videre :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske