Svar: Opstart babymad
17. januar 2013
Alder:
5 mdr.
Kære førstegangs-mor
Tak for dit brev :)
Det lyder meget fint med lidt grød til frokost og det lyder helt som det skal være, at din datter spiser små mængder, ofte få skefulde af gangen. Hendes indtag øges naturligt i takt med at hun bliver ældre og hvis du kan få hende til at spise ca. ½ dl. nu, så er det meget fint. Stille og roligt kan du så øge hendes indtag, så hun får lidt mere.
Det kan være en god idé at du nu begynder med skemad to gange dagligt, så hun får grød til frokost og grøntsagsmos til aften. Det vil være rigtig godt, hvis hun kan spise ½ dl. 2 gange dagligt på denne måde. Du skal stadig amme som du plejer, lige nu kommer skemaden ud over det vanlige antal amninger og mætter hende derfor lidt ekstra.
Det vil være en rigtig god idé at du begynder at tilbyde hende forskellige slags grød, så hun får forskellige smagsoplevelser. Det kan også gøre lysten til at spise lidt mere større, hvis hun får lidt forskelligt. Prøv med hirsegrød, boghvedegrød, quionagrød og prøv også med forskellige former for frugtmos og bærmos som topping. I min bog om børn og mad, finder du forskellige opskrifter :)
En dagsplan med to måltider skemad kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre, har evt. brug for en lille ekstra amning, når dagen begynder omkring 7.30.
Formidag 9: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Tilbydes ½ dl. grød, evt. med frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Ammes
Sover powernap
Aften 18: Tilbydes ½ dl. grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til natten kl ca 19
Sen aften 22: Ammes
Midt nat 03: Ammes.
De fleste børn vil i 6 månedersalderen begynde at kunne undvære mælken midt nat og vil således i denne alder kunne sove 5-6 timer uden mælk f.eks. fra kl 23.30-05. Men da din datter sover tidligt og ammes allerede kl 22, vil det godt kunne ske at hun har brug for mælken kl 02/03 lidt længere tid ... Alternativet kunne være at give hende en flaske kl 22 (mme mætter mere end mm) eller prøve at amme hende senere, for at se om hun så kan sove til lidt længere ud mod morgenstunden. Lige nu sover hun jo faktisk 5 timer fra 22 til 02 og det er som du kan forvente ...
I 6 måneders alderen vil de fleste børn have brug for ca. 6 amninger i døgnet - tidlig morgen, inden formiddagslur, inden middagslur, eftermiddag, inden putning om aftenen og sen aften. Og i 7 måneders alderen skæres ofte ned til 4 amninger i døgnet og disse ligger tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Det er således først i 7 måneders alderen at mælkemåltider kan erstattes af skemad og det er her mellemmåltiderne tager over og bliver større. Det er således først en amning om natten der forsvinder og derefter formiddagsamningen og eftermiddagsamningen der erstattes af skemad.
Det betyder at hun de næste mange måneder stadig skal have mælk inden middagslur og inden putning om aftenen. Faktisk vil de fleste børn i 10-12 måneders alderen have behov for 2 amninger i døgnet og de vil ofte netop ligge på disse tidspunkter, alternativt ligge f.eks. aften og sen aften. Så at erstatte amningerne netop middag og aften med skemad går der altså lang tid før er aktuelt.
Det er vigtigt at din datter får sit behov for mælk = væske dækket og det er vigtigt at hun får både mælk og skemad nok, for at kunne undvære det om natten. Det er derfor vigtigt at finde balancen mellem at give nok af begge dele. Derfor anbefaler jeg at man f.eks. giver ¾-1 dl. skemad og ammer inden putning i stedet for at give f.eks. 1½ - 2 dl skemad og hun så afviser brystet, eller drikker for lidt og ikke får mælk/væske nok.
Jeg anbefaler også at skemad gives, når hun vågner af en lur og amning/flaske gives før hun sover næste lur - på den måde skabes der plads til begge dele i maven og på sigt vil der f.eks. godt kunne gå 1 ½ time imellem at hun således tilbydes skemad og mælk.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke og fortsat god appetit:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske