Svar: Koks i putningen efter overgang til juniorseng
16. januar 2013
Alder:
2 år, 5 mdr.
Kære første gangsforældre
Tak for jeres brev :)
Junorsengen giver mulighed for at I kan sidde på sengekanten og det vil være rigtig godt at gøre dette, fordi jeres datter på den måde mærker jeres kontakt og nærhed 100 pct.
Hun har en alder nu hvor huner udmærket klar over, at når hun sover, så sidder I og hygger i stuen. Hun vil naturligt være en del af dette, hun vil være med til det I laver, hun vil være sammen med jer og hun vil ikke være for sig selv i sin seng - og den åbne seng giver netop mulighed for at hun kan gå ind og stuen, ind hvor de hyggelige foregår.
At skulle sove er altid forbundet med adskillelse og det er ekstra svært for hende lige nu. Derfor er det vigtigt at I prioriterer at sidde hos hende, læse historie højt, tale lidt om dagen og nusser hendes fødder lidt, viser hende billeder i bogen osv. Så hun ikke behøver stige ud af sengen for at få hygge, men så det rent faktisk er super hyggeligt at ligge i sin seng.
Samtidig er det også rigtig vigtigt at hun nu puttes så sent, at I er sikre på at hun kan sove i løbet af ca 15 minutter, hvis I sidder der til hun sover. Det lyder som om at hun nu er kommet ind i en vane, hvor det at blive puttet betyder at stige ud af sengen igen og igen, fjolle og lege og protesterer ... Og får at bryde dette, så er I nødt til at skabe en ny erfaring, en erfaring der handler om at når man puttes, så ligger man i sin seng, mor eller far læser historie, og så lægger man sig til at sove. Og derfor skal hun være rigtig træt, for at det kan lade sig gøre og måske derfor først puttes kl 22.
Og så skal hun om dagen stadig op kl 7.15 og stadig kun sove 2 timer til middag og aften efter aften, så flytter I så tiden frem med 15 minutter, så hun bliver puttet 21.45, 21.30, 21.15, 21.00 osv. I sidder der, læser, bruger samme rolige ritual, virker ikke stressede og hun skal ikke kunne mærke at I hellere vil være i stuen - I er der og hjælper hende med at falde til ro og holder fast i at nu er det sådan det foregår og det er rigtig hyggeligt. I kan være nødt til at beholde samme puttetidspunkt et par aftener i træk, før I igen kan flytte tiden frem, I må her prøve jer lidt frem.
Og ja - hun vil komme i søvnunderskud og vil blive rigtig træt på denne måde, men det er netop også det der skal få hende til at ville søge sin seng, føle behov for igen at komme i seng og at det er rart at være der - og at hun begynder at forbinde putning med noget andet end at stige ud af sengen igen og igen og igen :)
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske