Svar: Må jeg bruge næsesuger?
16. januar 2013
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Det er en god idé at hjælpe børn med at få renset næsen, - når børn er så små at de ikke kan pudse næse selv, så kan de naturligt have brug for at vi hjælper dem.
Hos et så lille barn som jeres vil det f.eks. ofte være passende at rense næsen i forbindelse med måltider, hvis du kan høre eller fornemme, at hun ikke kan trække vejret godt nok igennem næsen, når hun spiser af bryst eller flaske. Det kan også nogle gange være nødvendigt i forbindelse med søvn, netop for at hun kan sove bedre og mere sammenhængende. Er hun forkølet vil næsen naturligvis have brug for at blive renset mere, end hvis hun ikke er forkølet.
De små hår vi har i næsen opfanger bakterier, virus, støv, pollen og andre partikler og sørger for at det ikke trænger ned i lungerne. Når der dannes snot, så kan vi fjerne dette og få de forskellige partikler ud af næsen, andre gange så synkes det og kommer ned i mavesækken. Så man kan sige at det at vi danner snot er et let i at holde vores luftveje rene - og igen, når barnet er så lille at det ikke kan dette selv, så er det helt okay at vi hjælper barnet.
Du må gerne gøre som du gør - opbløde evt. bussemænd (det er indtørret snot) med lidt saltvand og så bruge en næsesuger ved kanten af hendes næsebor og på den måde få fjernet det skidt hun har i næsen. Du bør ikke stikke næsesugeren eller andet langt op i næsen på hende, da du så kan risikere at irritere slimhinden for meget.
Det er rigtigt at hvis man igen og igen suger barnet i næsen, så kan man godt irritere og være med til at der dannes mere slim. Det er vigtigt at næsesugeren bruges, når der er behov for det og ikke "per automatik" ... Lidt ligesom du også pudser din næse, når du mærker at der er brug for det :)
Husk at vaske hænder på dig selv og på din datter, når du renser hendes næse, for at nedsætte risikoen for smitte med forkølelse.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske