Svar: Tvillinger mad, rytme og søvn
16. januar 2013
Alder:
7 mdr.
Kære Sara
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at I er kommet godt igang med skemaden og efterhånden også har fået skabt en god rytme for dagen. Det er rigtig dejligt og det er helt okay at dine piger har brug for lidt mere tid.
Du må meget gerne begynde at give dem 3 måltider dagligt nu og også meget gene lidt mellemmåltider. Det vil være rigtig godt at du forsøger med forskellige typer af grød og mos, så de får så meget variation som muligt. Du kan med fordel prøve med f.eks. hirsegrød eller quinoagrød, der laves på flager, så grøden bliver lidt mere "fnugget" i konsistensen og de stille og roligt vænner sig til dette. Og så vil det være rigtig godt hvis du blander lidt havregrød sammen med, så de på den måde gradvist vænnes til at spise en lidt grovere grød og stille og roligt går over på at spise netop havregrød eller flerkornsgrød, der har lidt mere bid.
Grøntsagsmos er vigtigt og du kan forsøge med alle typer grøntsager. I min bog om børn og mad, som du har bestilt, er der masser af opskrifter. Prøv at undvære kartoffel i en periode, da netop kartoffelmos godt kan virke kvalmende på nogle børn og det kan være årsagen til at Laura ikke er så vild med mos.
Prøv med lidt godt kogte ris i mosen, prøv med hakket kylling, lidt hakket rødspætte eller laks. Ganske lidt, - kun så mosen får en lille smule struktur og bid, stadig skal mosen være blendet, så det er kun for at de begynder at fornemme, at der kan komme noget i munden, som de skal arbejde lidt mere med.
Mad i hånden er godt nu. Prøv med bløde frugtbåde, f.eks. appelsinbåde. Prøv med et stykke agurk, en kartoffelbåd fra ovnen, et stykke kogt blomkål, broccoli eller lignende. Lav også ristede rugbrødsbjælker, så de også vænner sig til rugbrødssmagen.
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Tidlig morgen 06/06.30: Flaske
Morgen 7.30: Tilbydes grød, evt. med lidt frugtmos som topping, frisk frugt i hånden at gumle på, vand af kop.
Puttes til lur ca kl 8 som nu
Frokost 11: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur 12.30
Eftermiddag 15.30: Tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop. Flaske gives også stadig her.
Powernapper måske her, det afhænger af hvor lang en middagslur de tager.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, prøv med lidt ris i mosen, en god sovset ret f.eks. boller i karry. Suppleres med kogte grøntsager eller lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl 19.30
Sen aften 23-24: Flaske
Som du kan se så er der i min plan en flaske sen aften. Denne flaske vil ofte kunne spises mere eller mindre i søvne og det kaldes ofte et drømmemåltid. Denne flaske trives rigtig mange børn med - den sikrer dem ekstra væske, den gør at de sover bedre og mere sammenhængende om natten og den kan gøre at opvågningen omkring kl 04 bliver mindre, ligesom Lauras gråd og opvågning sen aften måske kan mindskes hvis hun får en flaske der.
I takt med at de bliver ældre, så vil antallet af flasker blive skruet ned - i 7 måneders alderen trives de fleste børn med 4 flasker der ligger mest hensigtsmæssigt tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften og i 8-9 måneder alderen vil de fleste børn trives med 3 flasker, der ligger inden middagslur, aften og sen aften. Ved at lade flaskerne ligge på disse tidspunkter, så skabes der bedre plads til skemad og samtidig sikres ofte bedre søvn og væskebehovet dækkes.
Med hensyn til søvn om dagen, så vil de fleste børn i 6-7 måneders alderen begynde at kunne nøjes med to lure dagligt. Det afhænger dog af hvor tidligt de står op, hvor tidligt de sover i løbet af dagen og hvor lang deres middagslur er.
Hvis pigerne har brug for en ekstra powernap om eftermiddagen, så skal de have lov til at have dette. Modsat, hvis de kan sove 3 timers middagslur, så skal de også have lov til det og derefter vil de måske kunne springe powernappen over. Det er således bedre at du lader dem sove det de viser behov for til middag og så kun giver dem to lure end at du vækker dem fra middagsluren og de så skal have 3 lure, for at dagen ikke bliver for lang ...
Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med pigerne lige nu og det er helt normalt at de kan vågne om natten, ligge og pludre ligesom de også kan drømme rigtig meget og klynke og græde i deres søvn. De vil naturligt også få sig lagt i nogle stillinger som de ikke mestrer at komme væk fra og kan blive meget frustrerede - både om dagen og om natten, når de sover. De kan blive irriterede over ikke at kunne få fat i legetøjet og når de prøver at bevæge sig hen imod det ved at krybe, så går det baglæns og de kommer længere væk - naturligvis til ny stor frustration. Men netop denne frustration er ofte også med til at de får mobiliseret lidt ekstra kræfter og finder ud af at de kan bevæge sig og netop får kæmpet og lærer det :)
Hvis du gerne vil vide lidt mere om den udvikling de går igennem og hvordan de oplever verden og hvordan du kan støtte dem bedst, så vil jeg anbefale dig at læse min bog "Helens bog om dit barns udvikling" :) Du kan sagtens bruge den, du skal bare korrigere lidt i deres alder :)
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske