Brev:
Tvillinger mad, rytme og søvn
16. januar 2013
Alder:
7 mdr.
Tvillinger mad, rytme og søvn
Kære Helen
Vores to tveæggede tvillingepiger er som udgangspunkt glade og tilfredse, men jeg, som mor for første gang har brug for nogle gode råd til mad, rytme og søvn.
De er født 35+ en fin fødsel, selvom de tilsidst begge skulle tages med kop. Viola først på 2735g og Laura på 2610 g. I dag vejer Laura 8500 kg og viola 8200 kg. Korrigeret er de snart 7 mdr. Jeg har kun korrigeret med 14 dg på mad jvf min egen sundhedsplejerske.
Jeg vil lige beskrive den nuværende situation inden for mad og søvn
Kl 6 Vågner
Kl. 630 Flaske
Kl. 8-10 (1030) lur
Kl 1030/11 Grød (spelt, ris, hirse eller havregrød, nogle gange med lidt frugtmos)
Kl 12/1230 Flaske
Kl 1230/13-15 (1530) lur
Kl 15.30/16 flaske
Kl 17- 1730
Kl 18 Mos
Kl 1930 flaske
Kl. 20 i seng
Jeg har ikke skrevet hvormeget de få i flaske, da der er kæmpe stor forskel på hvor meget de drikker. De fleste gange tager de kun ml. 60-120 pr. Flaske (nan1) -særligt den efter grød, der vil de nogengange slet ikke spise. Underligt nok er de heller ikke så vilde om morgnen trods de mange timer uden mad. Det kan skifte hvem af dem det er. Om eftermiddagen og aftenen kan det godt ligge på 200-230 ml. Men de får gennemsnitlig 500-600 ml dagligt og vand til grød og mos.
Jeg har forsøgt at give avocado, agurk, peberfrugt, brødskorpe og pære i stænger, men det har ingen interesse og de kan ikke lide smagen eller konsistensen.
Mine spørgsmål til mad:
Hvornår skal jeg introducere et måltid mere, og hvad skal det være og hvordan skal det ind i dagsrytmen? Samt hvad betyder det for deres flaske indtag?
Generelt har de begge stadigvæk ret svært ved, at maden er for tyk. Viola kan dog bedre klare det. Er det ok, at maden stadigvæk er helt blendet?
Begge var syge ml. Jul og nytår, så her skar vi ofte aftenmos væk, da de kastede op, og vi vurderede at væske var vigtigere. Men efter nytår vil Laura ikke spise mos om aftenen. Hun ser ud som om, at hun er ved at kaste op og kløjs meget hurtig i det. Inden jul var det hendes bedste måltid. Vi kan nogengange få det i hende ved at putte frugtmos på, men det vil vi jo helst ikke ud i.
Jeg har prøvet med forskellige grøntsager og færdiglavet mad. Det virker også til at konsistensen er en udfordring. Vi kan ikke få hverken svinekød eller fisk i hende. Viola får blendet fisk og svinekød
Kan vi gøre noget?
Har netop bestilt din bog om mad.
Søvn
De sover egentlig begge rigtig fint om dagen. Viola mindre end Laura, men ikke meget, da jeg jo kører dem synkront. De kan dog ikke falde i søvn inde og det er lidt i udfordring, så ind til videre ryger de ud på terrassen eller vi går tur.
Nætterne er varieret. De spiser som udgangs punkt ikke, men nogle nætter får de en flaske ved 4 tiden, hvis (oftes viola) de er meget vågne eller brokker sig. Laura får så maden i søvne og kan snildt spise 200 ml. Det flytter selvfølgelig resten af dagen.
De få sutten flere gange om natten og kan også vågne op og snakke (mest viola), men falder i søvn igen (1/2time). Hvis de ene vågner, så kommer hun tit ind i vores værelse, da vi er bange for at det vækker den anden. Begge er generelt mere urolige fra kl 4 og frem.
Vi har lige flyttet dem ind i deres eget værelse. Der har været nogle aften, hvor Laura vågner meget grædende ved 22 tiden - vi tror hun drømmer, og det har resulteret i at hun sover i vores seng resten af natten, og min mand sover så på deres værelse, så han er tæt på viola.
Har du nogle gode råd til vores nætter (særligt efter kl 4) eller er det hvad man kan forvente med deres alder ( Altså en urolig søvn og nogen gange opvågning)?
Jeg vil sige, at vi får jo sovet, og nogen gange er det kun to ture frem til kl 4.
Sidste spørgsmål til søvn er lur om dagen. Hvornår kan man forvente, at de undvære den 3. Lur? Og bør jeg vække dem hvis de sover mere end 2,5 eller 3 timer pr. Lur? Det sker jævnligt.
Generelt græder de sjældent, og sådan har det været hele tiden. Jeg tror det er fordi vi fra start af har forsøgt at være på forkant med at dække deres behov af angst for at de skulle græde samtidig :). De er dog begyndt at blive mere bestemte og krævende. Laura er ofte mere utilfreds når hun ligger og leger, men tror hun er irriteret over at hun ikke kan flytte sig. Hvad tror du?
De er begge gode til at lege på gulvet og alt ryger i munden og de er nysgerrig og gode til at tage ting. Sut putter de også selv i munden.
Håber du har nogle gode ideer til mig, men du må gerne huske på at jeg for det meste er alene med begge, så det må gerne tage hensyn til dette.
Glæder mig til at høre fra dig
Mange hilsner
Sara