Svar: Dreng på 9 måneder - Spiser hver 3. time om natten!
16. januar 2013
Alder:
9 mdr.
Kære Mie
Tak for dit brev :)
De fleste børn vil i 9 måneders alderen stadig have behov for 3 flasker i døgnet, samlet ca 500 ml mme. Og når jeg ser din plan for dagen, så ser det ud som om at din dreng ikke får flaske i løbet af dagen og måske er det derfor han søger flasken ekstra om natten.
Som det ser ud hos jer, så får han flaske kl 06, 18.30, 22 og 02 og i alt får han 690 ml. Den ene flaske skal således væk og det kunne til at begynde med f.eks. være flasken kl 06 om morgenen, hvor han så kom op og fik grød i stedet ...
Det kunne også være en idé at du forsøgte at dække hans behov for væske mere i løbet af dagen, så han i stedet for flasken kl 02 om natten fik flaske inden middagsluren i løbet af dagen. Samtidig med at han naturligvis skal drikke nok af en kop og også spise rigtig mad. Hvis ikke han spiser mad nok og drikker nok i løbet af dagen, så skal han naturligvis søge det ekstra om natten.
Dertil kommer at han jo lige nu er rigtig godt igang med separationsfasen samtidig med at han er startet i vuggestue. Det betyder at han naturligt sover rigtig dårligt og at han har ekstra meget behov for fysisk kontakt og nærhed - og det betyder ofte også at han vil søge flasken ekstra meget, fordi det er tryghed for ham at få flasken. Flasken er altså med til at give ham en ekstra ro lige nu ... MEN, det er rigtig vigtigt at I forsøger at undgå at komme ind i en rutine, hvor han begynder at få mere mælk og mindre mad. Det er netop vigtigt at du nu forsøger at holde fast i at han skal spise mad nok i løbet af dagen og ikke have sit behov for mad erstattet af flaske. Hans behov for mælk kan meget hurtigt blive sat op nu og det er i den forkerte retning. Derfor er du nødt til at holde fast i mere rigtig mad, evt. supplere ham med lidt ekstra skemad, give vand af kop og så forsøge at holde mængden af mælk om natten nede.
Han har også en alder lige nu, hvor han bliver mere og mere bevidst og naturligt godt kan vælge den "letteste løsning" - ofte flasken. Det er lettere at drikke en flaske mælk end det er at spise mad i stykker og når man er træt efter en lang dag, er fyldt op med oplevelser og er rigtig godt igang med at udvikle sig, ja så er det nærliggende at søge flasken ekstra. Så du skal prøve at finde balancen mellem at give ham den mælk han har behov for, men også stadig sikre ham mad og væske nok i løbet af dagen og forsøge at berolige ham på anden vis end ved at give ham flaske. Og skal han have flasken, så prøv at holde mængden nede, så han får mindre og mindre. Prøv f.eks. at trappe ud af flasken kl 02 ved at give ham mindre og mindre, så han tilsidst helt kan undvære den.
Når han bliver 10 måneder vil det nemlig være passende at du skruer ned til 2 flasker i døgnet, svarende til 400 ml. Det sikrer hans behov for jern indtil 12 måneders alderen. Disse to flaske kan f.eks. ligge inden middagslur og inden putning om aftenen, eller de kan ligge aften og sen aften ...
Det er vigtigt at han ikke falder i søvn med sin flaske i munden. Det er en dårlig søvnassociation og det kan også være årsagen til at han vågner og søger flasken igen og igen. Han skal nu lærer at falde i søvn uden flaske. Det vil sige at han skal have sin mælk, men flasken skal fjernes lige der, hvor han smiler til dig, triller om på siden og falder i søvn.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, og vil også anbefale dig at læse min bog "Helens bog om børn og søvn", netop omkring denne alder og de søvnudfordringer det ofte giver :)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske