Svar: Stop med sutteflaske
6. september 2004
Alder:
17 mdr.
Hej med jer
Mange børn har flasken som en del af deres putteritual og derfro bibeholder de denne i lang tid. Problemet med flaske til natten er, at barnet ikke får børstet tænder efterfølgende og dermed er der stor risiko for huller (mælk indeholder sukker).
Med den alder jeres søn har begynder han at kunne vælge og forstå at noget andet kommer i stedet for flasken. Prøv derfor at tilbyde ham en godnathistorie i stedet, lad ham evt. selv vælge om det skal være flaske eller historie.
En anden mulighed er at når flaskesutterne trænger til udskiftning, så bliver der ikke købt nye sutter og så må I slå ud med hænderne og forklare at sutterne er væk, de duede ikke mere. Lad ham evt. selv være med til at smide dem ud.
Han skal naturligvis have mulighed for at få en anden substitiut i stedet for flasken, altså noget andet skal indgå som putteritual, det kan være en bamse, en spilledåse eller lignende.
I kan også give ham vand i flasken eller endnu bedre simpelthen begynde at give ham vand af en kop.
Med hensyn til hans vægt, så har han tredoblet sin vægt indenfor det første år, hvilket er tommelfingerreglen. Det kan godt være at han ikke hører til de største, men erstatning behøver han ikke at få mere. Han kan drikke almindelig mælk af kop i løbet af dagen. Erstatning hører 'baby-alderen' til:o)
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske