Svar: Nutramigen
6. september 2004
Alder:
2 mdr.
Kære Nete
Det er korrekt at sundhedsstyrelsen anbefaler at børn som er i risiko for at udvikle allergi bør tilbydes Nutramigen eller Profylac i deres første 4 levemåneder (hvis man ikke ammer naturligvis). Efter de første fire måneder kan man give komælksbaseret modermælkserstatning som til andre børn.
Sundhedsstyrelsen henviser til at der er lavet nogle undersøgelser hvor man har frarådet tiskudskost i de første 6 levemåneder, men man har ikke fundet dokumentation for at diæt i 6 mdr. eller længere er bedre end 4 mdr. Derfor kan og bør allergidisponerede børn ernæres som andre børn uden specielle kostresktriktioner.
Jeg ved at man nu kan købe en Nutramigen 2 som anbefales til børn efter 4 mdr´s alderen. Jeg har derfor forhørt mig i Astma og Allergiforeningen og de mener ikke der er grund til at anbefale dette, men siger som sundhedsstyrelsen at man efter 4 mdr´s alderen godt kan skifte over til almindelig erstatning.
Tilsidst vil jeg lige sige at der jo aldrig er nogen garanti. Børn kan godt udvikle eksem og allergi selvom de er blevet ammet og har fået profylac/nutramigen.
Jeg vil forøvrigt foreslå dig at læse på astma og allergiforbundets hjemmeside (astmaallergi.dk), hvis du søger på 'forebyggelse' så kommer der f.eks. forskellige muligheder frem og så kan du læse mere om, hvordan du i øvrigt kan forebygge at din datter udvikler allergi/eksem.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske