Svar: Tilskudsblanding eller alm. mme
6. september 2004
Alder:
9 mdr.
Kære Gitte
Da Nichlas nu er 9 mdr. gammel er overgangsperioden mht. mad jo ved at være forbi og han kan stort set spise og drikke det samme som den øvrige familie.
Imellem 9-12 mdr´s alderen nedsættes mælkebehovet til at udgøre 500ml dagl. som vil være hans behov fremover. Dette er alt incl., altså også en portion yoghurt, den mælk han drikker af kop osv.
Den almindelige modermælkserstatning er fuldgyldig og kan derfor være barnets eneste kost, hvor tilskudsblandinger er et tilskud til en anden kost. Nogle forældre oplever at tilskudsblandinger mætter mere og foretrækker derfor dette fremfor almindelig erstatning, når barnet f.eks. skal sove; samtidig har tilskudsblandinger ofte den fordel at pulveret kan kommes direkte i maden og på den måde bliver det nemmere at lave 'speciel'grød til barnet. Med den alder din søn har kan grød grød/mos også laves på sødmælk.
Mange børn har behov for en flaske erstatning imellem 9-12 mdr´s alderen, fordi det er en del af putteritualet, så de på den måde finder ro. Sundhedsstyrelsen anbefaler ikke at børn fortsætter med flaske efter et års alderen, hvor de kan tage deres behov for mælk af en kop.
Vælling hører under betegnelsen tilskudsblanding. I princippet er vælling en tynd grød og derfor er der i princippet ikke grund til at fortsætte med vælling, når barnet spiser en sufficient kost. Så vidt jeg ved er HIPP 2 ikke en vælling, men en tilskudsblanding som kan anvendes som alternativ til sødmælk, hvilket en almindelig erstatning (HIPP 1) dog også kan. Tilskudsblandinger virker dog som sagt lidt mere mættende.
Hvorvidt du vil give HIPP 1 eller HIPP 2 er således lidt af en smagssag. I jeres situation kan man i princippet give begge dele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske