Svar: Kan de tage afstand fra moderen
3. september 2004
Alder:
8 mdr.
Kære Gitte
Jeg forstår godt dine bekymringer og det er bestemt ikke rart at føle at ens barn afviser en. Jeg tror dog ikke det er det, der er tale om her, snarere den alder og udviklingsfase Nichlas er igennem.
Er han begyndt at kravle. Det at kravle er en øvelse i at separere sig fra sine forældre (især mor). Fra at sidde på skødet, bevæger han sig ned og sidder på gulvet lige ved fødderne, begynder så at bevæge sig lidt længere væk, kigger tilbage, sikrer sig at du er der, kommer evt tilbage for at få lidt styrke ved dig den trygge base og bevæger sig så lidt videre igen.
Det er altså helt naturligt for hans alder at øve sig i at være lidt på afstand fra mor og det handler ikke om at han afviser dig, men at han øver sig i mere selvstændighed og forståelse af at du er der, lige i nærheden, selv om han ikke ser på dig.
Den afbrudte søvn om natten kan skyldes høreproblemer men også han udviklingsfase. Har børn væske i mellemøret gør det ondt at ligge ned, hvorfor de ofte vågner efter kort tids søvn og græder. De holder op, når man tager dem op og har dem 'på højkant' igen.
Aldersmæssigt er der dog også mange børn som vågner her, netop fordi de føler sig forladte eller skal sikre sig at forældrene er der, selvom de ikke kan se dem. Børn drømmer også meget i denne alder og dagens oplevelser bliver bearbejdet i drømme. børn kan i den alder derfor både opleves grædende men også med klukkende latter i søvne.
Hvis du mener at han har ondt i ørerne, så er der ikke noget i vejen for at du får hans ører tjekket. Hellere tjekke en gang for meget end en gang for lidt. En mellemøre betændelse skal behandles.
Noget helt andet er at han jo også kan have ondt for tænder?!
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske