Brev:
Falde i søvn selv og sove længere
13. oktober 2012
Alder:
6 mdr.
Falde i søvn selv og sove længere
Hej Helen
Min datter er lige knapt 6 mdr, hun er dog født 7 uger for tidligt, så hendes udvikling følger ikke helt en 6 mdrs baby. Og hun har brug for en hel del tryghed.
Hun startede på grød for ca 3 uger siden. Hun får det en gang om dagen.
Hun sover godt om natten som nogle gange starter kl. 17-18 og varer til ca. 7 afbrudt af 1-2 flaskemåltider. Hun sover mellem 4 og 9 timer i mellem måltiderne. Både om natten og om dagen bliver hun svøbt stramt og en af mine bluser ligger ved hendes hoved for at give tryghed. Hun tager sutten nogle gange men den virker ikke altid beroligende på hende. Om natten sover hun i en vugge ved siden af vores seng om dagen lægger hun i barnevognen.
Hun kan næsten falde i søvn af sig selv om aftenen. Om dagen derimod falder hun kun i søvn i mine arme, siddende hoppende på en pilatesbold. Nogle gange når jeg sætter mig på bolden må jeg holde igen på hendes bevægelser fx. flitsbue men det næste sekund sover hun. Det føltes nogle gange som at jeg må bruge "vold" når jeg holder igen på hendes forsøg på at slippe for at lægge i mine arme. Og andre gange ligger hun der gladeligt, ligger selv hovedet mod mig og lukker øjnene.
I den sidste uges tid har hun kun sovet 45 min til 1 time af gangen (imod 1-2½ time tidligere) om dagen og hun virker træt når hun vågner. Jeg prøver så at få hende til at falde i søvn igen i mine arme på bolden og det lykkedes tildels, med en del holden hende tæt til kroppen, det føltes som tvang. Hun sover men så let så jeg ikke kan lægge hende uden hun vågner. Nogle gange tager falde i søvn processen så lang tid så vi når næste måltid. Hun er i den periode faldet i søvn flere gange men jeg kan ikke ligge hende fra mig uden at hun vågner.
I løbet af dagen spiser hun ca. hver 3. time og jeg hun falder somregel først i søvn 1 time efter. Hun har meget svært ved at sove lige efter flasken om dagen. Barnevognsture falder hun heller ikke i søvn af tværtimod.
Min bekymring går på, at hun ser ud til at trænge til mere søvn i løbet af dagen men at tiden det tager om at falde i søvn og de korte lurer hun tager gør at det fylder det meste af dagen. Sådan føles det. Hvordan kan jeg lærer hende at falde i søvn af sig selv om dagen også? De gange jeg har forsøgt "bare" at lægge hende virker det som om hun vågner mere op og ligger og snakker og leger indtil hun begynder at græde.
Det bekymre mig også at hun de sidste par aftner græder i søvne og kun kan beroliges når jeg sidder med hende på pilatesbolden. Ikke engang det at jeg tager hende op kan berolige hende og sutten i denne situation gør det hele værre.
Jeg håber du kan hjælpe.
Hilsen
Katrine