Svar: Nattesøvn
12. oktober 2012
Alder:
11 mdr.
Kære Linda
Tak for dit brev :)
Væske i mellemøret kan godt gøre at din datter vågner og græder om natten og søger sin sut ekstra, så hvis du tænker at det kan være en årsag, så bør du naturligvis få hendes ører tjekket ...
Men derudover kan det også sagtens handle om det jeg kalder for vanebetinget afbrudt søvn. Det handler om at hun er vant til at sove med sutten, falde i søvn med sutten. Når vi sover, så sover vi først let, så dybere og dybere, så let igen, og vi har også drømme søvn ind imellem disse forskellige stadier af søvn.
Når din datter sover, så slappes alle muskler i kroppen og sutten falder ud. Så vågner hun lidt op, sover lettere og registrerer at sutten mangler, og hun klynker, rejse sig måske op i sengen, tumler lidt rudt og du kommer så og putter sutten i munden på hende, hvorefter hun så falder til ro og sover igen. Dette gør at hun lærer at hun ikke kan sove uden at have sin sut i munden.
Det er uhensigtsmæssigt både for dig og for hende. Derfor vil det være rigtig godt, hvis du kunne lære din datter at sove uden at få sutten i munden hver gang og det ville være rigtig godt, hvis hun også selv kunne finde sin sut, hvis du kunne gøre hende mere selvhjulpen her. Det kan hun godt lære med den alder hun har nu.
Det er en god idé at lære hende det om dagen og det gør du ved konsekvent at give hende sutte i hånden og ikke i munden. Når hun kan bevægelsen om dagen, kan hun også om natten.
Så skal du komme nogle ekstra sutter i hendes seng, og så hjælpe hende med at finde sutten selv, når hun vågner og har brug for den - føre hendes hånd, mærke efter, finde en sut og selv putte den i munden. Du kan evt. koble sutten på en klud, fordi det kan gøre det lettere for hende at finde den.
Når hun vågner om natten, så prøv om du ikke med beroligende ord, kærtegn, stillingsskift osv. kan få hende videre i søvnen, uden at få noget i munden ... det vil hjælpe jer på sigt.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske