Svar: Fast soverytme i vuggestuen
12. oktober 2012
Alder:
11 mdr.
Kære Linda
Tak for dit brev :)
Nogle børn vil, når de begynder i vuggestue, sove kortere lure end derhjemme. De bliver så optaget af alt det der sker og bliver så "speede" eller "stressede" at de har rigtig svært ved at koble fra og derfor sover kortvarigt. Andre børn bliver modsat kørt rigtig trætte og "kollapser" næsten, så de sover pludselig meget længere end de normalt har gjort ... Og man er nødt til at være fleksibel her.
En forudsætning for en fast soverytme er faste rutiner i hverdagen. Det vil sige et fast stå op tidspunkt om morgenen og fast puttetidspunkt om aftenen. Det vil sige faste tidspunkter, hvor I er aktive, leger osv. Og det vil sige faste tidspunkter, hvor I spiser og samtidig også et vist indtag af mad i løbet af dagen. Jo mere ens dagene kan være uanset om det er hverdag eller weekend, jo mere vil det indre ur blive påvirket og jo mere fast rytme vil I få.
Det kan sagtens tage 1-2 måneder før barnet begynder at finde en rytme i forbindelse med indkøring i vuggestue og det vigtigste er at du fornemmer at din datter trives og har det godt. Hun kan godt tåle i en periode at sove lidt kortere lure, hvis hun er glad, når hun vågner og sover nok til at have energi og lyst til at opleve verden og modtage stimuli.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske