Svar: Sover i dobbeltsengen
10. oktober 2012
Alder:
3 år, 4 mdr.
Kære W og Js mor
Hvis I synes I har overskud til at skabe nye søvnvaner nu, så er det fint at gøre det. Hvis I synes det egentlig fungerer fint at lade W falde i søvn i soveværelset, så kan I gøre dette. Der er ikke nogen faste regler her - I skal gøre det, som I fornemmer I alle vil trives bedst med.
Nogle forældre vælger at gøre dobbeltsengen bredere og prioriterer at alle sover sammen. På den måde sover alle bedst og har man lyst til det, så er det naturligvis helt i orden. Andre vælger at lære børnene at sove i egen seng på eget værelse og det skal man naturligvis også kunne.
Det der er vigtigt er at jeres dreng hele tiden føler sig tryg og at han ikke føler at han "smides ud af soveværelset" og at lillesøster får lov til at være der. Selvom han er glad for hende, så er hun en rival, en konkurrent til jeres opmærksomhed og det kan naturligt være svært for ham at acceptere, at han skal sove for sig selv, hvis hun skal sove sammen med jer. Modsat, må han jo også gerne lære at mor og far sover sammen og børnene sover på deres værelser - måske kan børnene nogle gange sove sammen .. Og når lillesøster bliver ½ år, så skal hun måske også have eget værelset - det afhænger igen af, hvordan det hele fungerer bedst for jer.
Da han tidligere har sovet på eget værelse og i egen seng, så synes jeg det er fint, at I forsøger at holde fast i dette igen. Og jeg synes derfor godt at I kan bruge det jeg kalder for "strygetøj metoden", som jeg tidligere har beskrevet for jer. Det vil være rigtig godt at I putter ham, sikrer jer at han er tryg ved at skulle sove, at sengen og værelset forbindes med noget rart. I kan starte med at sidde i sengen sammen med ham, give ham den nærhed, tryghed osv. som han så tydeligt har brug for - men holde fast i at nu er det på hans værelse og ikke i jeres seng. Og så lærer ham at I er mere og mere på afstand, netop ved at stille jer i nærheden og lave noget praktisk.
Lige nu lyder det som om at han får læst godnathistorie i sin seng, men ligeså snart den er slut, så går han ind og sover sammen med dig i din seng. Og det er en dårlig vane. Det er bedre at du giver ham den nærhed og opmærksomhed han har brug for på hans værelse, så han lærer at det er der han skal være når han skal sove. Det er på eget værelse og i egen seng, at han skal falde i søvn :)
Og så vil det også være en rigtig god idé at give ham en puttebamse, så han har en substitut for jer og får nogle nye rutiner, når han skal sove. Naturligvis anerkende at det ikke er det samme, som at putte sammen med jer og at han også må komme ind til jer om morgenen, hvis han drømmer, men holde fast i at han som udgangspunkt falder i søvn i sin egen seng om aftenen. Det vil være fint :)
Håber dette giver lidt hjælp til at komme videre og læs også mit tidligere svar til jer om hvordan I i praksis får ham gjort tryg ved egen seng og eget værelse :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske