Svar: At dække sig til i søvne når det er koldt
5. september 2012
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Anne
Tak for dit brev :)
Små børn vil have et umodent temperaturreguleringscenter og det betyder at de ikke vil vågne og græde, hvis de fryser, ej heller hvis de sveder og har det for varmt. Stille og roligt modnes barnets evne til at regulere sin temperatur og de fleste børn vil godt kunne registrere at de f.eks. fryser, når de er omkring 1.5 år - MEN, det er desværre ikke ensbetydende med at de så om natten kan tage dyne på selv, ej heller at de kommer og beder om at få en jakke, hue, handsker eller måske strømper på.
Og faktisk vil mange børn være i slut børnehavealder før du kan forvente at de selv er opmærksomme på dette behov og derfor er det helt normalt at din dreng i en alder af knap 2 år, ikke er i stand til at finde dynen og putte sig i løbet af natten. Han sover for dybt og har brug for din hjælp til dette og når han skubber dig væk om natten, så sker det sandsynligvis i søvne og fordi han føler sig forstyrret ...:)
Det kan være en rigtig god idé at bruge uldundertøj eller give ham en natdragt i uld. Også selvom det måske er varmere hvor I bor. Uldundertøj hjælper børn med at regulere temperaturen. Det suger hvis barnet sveder og kan suge 40% af sin egen vægt og stadig føles tørt og det luner barnet, hvis barnet fryser. Der dannes millioner af luftlommer mellem uldens fibre og det er det, som hjælper barnet med at regulere temperaturen :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske