Brev:
Sover ikke selv
28. juni 2012
Alder:
2 mdr.
Sover ikke selv
Kære Helen
Jeg har haft rigtig stor glæde af din brevkasse indtil nu, men bliver nu alligevel nødt til at sende dig et spørgsmål.
Min lille skønne søn på 10 uger har siden fødslen haft lidt soveproblemer, som dog er blevet meget bedre. I starten kunne han kun sove på brystet af mig om natten, men nu sover han fint i sin lift i nattens første stræk på 4-6 timer (fra ca. kl. 20), herefter løfter jeg ham ud af liften og ligger ham ved siden af mig, hvor han sover i ca. 2-timersstræk indtil kl. 5/6-stykker. Dette gør jeg fordi han ellers spjætter så vildt i søvne, at han slår sine små arme på liftens kant, og i sengen kan jeg bedre ’fiksere’ hans arme og ben, så han falder til ro.
Natterutinen er vi altså godt tilfredse med. Problemet er at han om dagen ikke kan sove i sin lift. Vi har prøvet alle dine tricks med at svøbe ham (han er altid svøbt, når han skal sove og vil slet ikke sove, hvis dynen bare ligger løst over ham), give ham mælk lige inden, give ham suttekluden (men sut tager han ikke, trods forsøg på at lære ham det). Jeg synes vi er blevet gode til at se, hvornår det rigtige puttetidspunkt er, men uanset om vi lægger ham i liften lige før han sover, eller når han lige er faldet i søvn, eller efter at have gået med ham en halv times tid, vågner han med store opmærksomme øjne 10 minutter efter (men han er IKKE frisk!). Og han kan ikke lulles tilbage i søvnen, medmindre vi tager ham op, går med ham i nogle minutter, og så er det ellers forfra. På en virkelig heldig dag, kan jeg få ham til at sove en hel time i liften, men det er også det. I barnevognen vil han godt sove, men kun mens den er i bevægelse. Når den står stille, vågner han et par minutter efter.
Sover han i vores arme, kan han faktisk godt sove 2-2,5 timer en enkelt gang om dagen (plus 3 mindre lure af ca. 1 time), og sådan har det så kørt i et par uger nu, men både min mand og jeg synes snart ikke, det kan blive ved på den måde. Man har jo aldrig hænderne fri. Jeg synes jo, min søn skal have al den tryghed han overhovedet har brug for, og synes det er hyggeligt at have en sovende baby i armene, men ikke hele tiden, og samtidig har jeg hørt skrækhistorier om babyer der aldrig fik lært at sove selv…
Spørgsmålet er derfor, hvordan vi får ham lært at sove selv i liften, så han ikke kun behøver ligge i sin mors eller fars arme og sove om dagen? Hvor tålmodig skal jeg være, når vi træner? Hvor mange gange skal han vågne op og vugges, før jeg bør tage ham op og lade ham sove i et længere stræk i min arm? Eller skal vi bare se tiden an, lade ham sove som nu, og så lærer han det af sig selv? Jeg synes jo han allerede nu er blevet meget bedre til det der med at sove sammenlignet med de første par uger, så hver dag ser jeg jo fremskridt. Fordi vi har knoklet noget med dette soveri og amning, har vi heller ikke fået indført helt faste putteritualer endnu.
Håber du har et par input.
Mange hilsner
Eva