Svar: Søvn-rutiner om dagen?
28. juni 2012
Alder:
3 mdr.
Kære I & A
Tak for jeres brev - dejligt at høre at I har købt min bog om børn og søvn og er glade for den - tak. :)
Når børn bliver 3-4 måneder gamle, så oplever mange forældre en ændring i barnets søvnmønster. Jeres dreng er nu naturligt mere opmærksom på verden, han følger mere bevidst med i hvad der sker omkring ham, han bruger sig selv mere fysisk og mentalt, drejer hovedet bevidst efter ting og lyd, skelner mere og mere tydelig mellem om han er hjemme eller ude, om han er i jeres favn eller hos en fremmede osv. Og det betyder ofte at børn i denne alder let lader sig forstyrre - både når de skal spise - de ammes/får flaske, spiser, slipper - kigger efter ting, tager måske fat igen, slipper og gider så alligevel ikke mere, det er sjovere at lege og være opmærksom på verden.
Denne uro kan godt gøre at man kommer ind i en rutine, hvor barnet mere eller mindre slatspiser, slatsover, slatspiser og atter slatsover - hele dagen igennem og det er vigtigt at I er opmærksomme på at han får mælk nok og også lader mælken indgå som en fast del af hans putteritual. Det er vigtigt fordi han vil sove længere på fyldt mave og også vil have lettere ved at overgive sig til søvnen, hvis han dier når han skal sove. Det at få lun mælk og også sutte, virker beroligende og hjælper til en bedre søvn.
Det er rigtigt, som I har læst, at det vil være godt at arbejde på en rytme hvor han sover 3 lure dagligt og det kan være en rigtig god idé at forsøge at holde fast på et nogenlunde fast stå op tidspunkt og også puttetidspunkt hver dag. Det er fint at I nogle dage prøver at kikke lidt på klokken og vurderer om han skal sove eller måske skal aktiveres lidt mere, så hans vågne perioder bliver mere aktive perioder, fordi han så også vil kunne sove lidt længere og bedre bagefter. Han er ikke længere et spædbarn, men er nu en aktiv lille baby og det er vigtigt at I hjælper ham med at bruge sig selv både motorisk og mentalt i løbet af dagen, så han på alle punkter føler sig træt og parat til at sove når han så puttes. I kan evt. have glæde af at se filmafsnittet med Anton på 3 måneder - fra min dvd "Sådan sover dit barn". Afsnittet hedder "Det lille barns søvn" og kan downloades for 35 kr.
Der vil naturligt komme mere og mere rytme ind i dagen i takt med at han begynder at få skemad og også bliver ældre. På sigt vil det være rigtig fint at han får skemad til nogenlunde faste tider og at han som udgangspunkt får skemad, når han vågner og får mælk inden han skal sove igen. Det er korrekt at han lige nu sandsynligvis vil trives godt, hvis han samlet kan sove 5 timer i løbet af dagen og ca 10 timer om natten, altså ca. 15 timer i alt. Nogle børn sover lidt mere om dagen og sover en kortere nattesøvn, andre gør modsat og det er okay. Mange børn vil også i 3-4 måneders alderen sove deres 3. lur så sent at de naturligt ikke kan gå i seng kl 19-20, men måske først sover kl 21-22 om aftenen og det er også helt okay.
De tidspunkter I skitserer ser umiddelbart fine ud, men om tidspunktet for 3. lur kl 16.30 passer afhænger helt at hvor lang en middagslur jeres dreng kan sove. Hvis han sover en god lang lur vil han måske først kunne sove 3. lur mellem 18-19 og derfor først være parat til at gå til ro for natten sen aften. I er her nødt til at være lidt fleksible og prøve at finde ud af hvad rytme der lige nu passer ham bedst og være indstillet på at det godt kan ændre sig igen i løbet af den næste månedstid. Det ændrer sig faktisk lidt hele tiden lige nu med den alder han har, men når han bliver omkring 6 måneder, vil I ofte kunne begynde at regne med en puttetid om aftenen omkring kl ca. 20 ...
I skal prøve at vurdere om han gaber fordi han er træt og har brug for at sove eller om han gaber fordi han gerne vil leges med og keder sig lidt. Det kan være rigtig fint at bruge måske 20 minutter på at tumle lidt mere, hvorefter han så er mere parat til at blive ammet igen og så blive puttet :)
Med hensyn til at han sveder, så kan det naturligvis hænge sammen med at han tumler mere omkring nu, bruger sig selv mere motorisk og også bliver større, tykkere :) Også når børn ammes, så oplever man ofte at de kan blive meget svedige i nakken og i ansigtet og på hovedet. Håret kan blive helt vådt og det er helt normalt, - det er hårdt arbejde at die ved brystet :)
Det er vigtigt at han har tøj på og ikke er bar. Det er bedre at han har tøj på og puttes med et tyndere tæppe end at I lægger ham bar under en tyk dyne. Men I skal naturligvis også tilpasse hans tøj, så han kan regulere sin temperatur. Så hvis han sveder meget, så skal han måske have lidt mindre tøj på. I stedet for både en undertrøje og en bluse, kan det nogle gange være nok med en langærmet bodystocking og et par bukser :)
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske