Brev:
Vedr. Urolig under måltider og søvn
27. juni 2012
Alder:
3 mdr.
Vedr. Urolig under måltider og søvn
Hej Helen.
Tusind tak for dit svar til mit spørgsmål angående min søn der er urolig under mad og søvnen. Jeg kunne bestemt bruge dit svar til noget, men det har også åbnet op for nogle nye spørgsmål, som jeg håber at du kan hjælpe med.
Først til det med maden. I dag kom vi hjem efter at have været på tur og jeg lod ham stå i gården, så han sov lidt videre. Da han vågnede hentede jeg ham, og da vi kom op, græd han vildt meget, og kunne ikke trøstes, så vidste at han var sulten. Så lavede en flaske til ham og var spændt på om han ville være urolig igen. Gav ham flasken og da han begyndte at dreje hovedet væk fra flasken gav jeg ham en bøvsepause. I stedet for at give ham flasken igen, sad vi og snakkede lidt og hyggede os. Efter nogle minutter gav jeg ham flasken igen og han spiste stille og rolig igen. Så drejde han hovedet igen, og fik en pause og lidt hyggetid, og derefter tømte han næsten flasken. Det var kun lige til sidst at han var lidt urolig, men det var jo nok fordi han ikke ville mere. Men jeg gav ham mulighed for at nyde og hygge med maden, og det virkede til at ændre en del.
Til det med søvnen, så begyndte han allerede kl. 3 at rode rundt i sengen med lukkede øjne, og jeg måtte i gang med at give sutten, indtil kl. 5 hvor jeg stod op og lavede noget mad. Han var jo lidt småvågen, så jeg tog ham og han blev vildt sur og skældte ud. Tænkte at efter at have været uden mad fra ca 19:30 - 5, måtte han jo være sulten, men han spiste kun 120 ml. Jeg ved ikke om det var fordi han egentlig ikke var klar til at stå op endnu og han bare gerne ville have sovet videre. Det er jo ekstrem frustrende at skulle ligge og give sutten i flere timer.
Til det med at han er urolig i de tidlige morgentimer, har tit fået mig til at tænke på om det er fordi vi er i rummet. Når han sover i løbet af dagen er der intet. Han falder i søvn af sig selv og vi er nødt til at forlade rummet, for ellers vil han feste. Så ved ikke om han der kl. 3 opfatter at vi er derinde, og derfor bliver lidt urolig? Min kæreste har af og til når han har haft nattevagten, givet vores søn sutten og gået ud i køkkenet for at lave maden. Når han er kommet ind igen, er vores søn faldet i søvn og blevet rolig igen. Så kan det være fordi vi er derinde?
Du skrev at jeg skulle prøve at give ham en flaske når han vågner og før han skal puttes igen. Tit er han maks vågen i 1,5 - 2 timer, før han bliver træt igen. Skal jeg så stadig give ham mad, eller bliver det for meget på en gang?
En i min mødregruppe, giver kun sit datter mad, når hun beder om det. Og det kan jeg også godt forstå. Vi har dog af og til givet vores søn mad, selv om han ikke selv har udtrykt et stort behov for mad, men fx om aftenen inden han skal i seng. Hvis han har fået mad kl. 16, skal han jo have noget mad inden han sover kl. 20, og så har vi jo givet ham selv om han ikke har udtrykt en behov. Min veninde mener at babyerne glemmer at forstå behovet for sulten, hvis man giver dem selv om de ikke har udtrykt sult. Kan det passe?
Nu hvor vi snart kan begynde på grød og mos, tænker jeg at det ikke gør noget at han lærer at man fx spiser omkring kl. 12 og lign. Hvis jeg først skal vente på at han udtrykker sult, kan frokosten jo hurtigt blive sen. Hvem af os har ret?
Til det med lure i løbet af dagen, så kommer han pt. i seng når han virker træt: røde øjne, gnider sig i øjnene og gaber. Men ellers tager han tit en lur på 3-4 timer om formiddagen (fx fra 8-12). Så er han vågen i nogle timer, og sover lidt igen, fx 2 timer. Så er han vågen i nogle timer igen, og sove af og til en time eller to igen. Efter det er han vågen til han går i seng. Jeg kan selvfølgelig sagtens mærke at han behov for at være vågen bliver større og større og lurerne efter kl. 12 derfor bliver mindre og mindre. Men en lur på 1-2 timer er vel bedre end ingenting? :)
Jeg ser frem til at høre fra dig igen. På forhånd tak :)