Svar: Fra skemad til familiemad
13. juni 2012
Alder:
9 mdr.
Kære Karina
Tak for dit brev og for dine søde ord om min bog om børn og mad. Det er rigtig dejligt at høre at du bruger den flittigt og er glad for den - tak! :)
Det er en rigtig god idé at lade jeres datters mad tage udgangspunkt i den mad I andre spiser. Og med den alder hun har nu, vil dette blive lettere og lettere. Der er stort set ikke noget hun ikke må få, men der kan være nogle retter som naturligt er bedre for hende at spise end andre.
Hun må gerne få brasede kartofler eller kartofler lavet på alle mulige måder, - bage kartofler, hasselbagte kartofler, kartoffelmos, kartoffelbåde, alm. kogte kartofler, kartoffelsalat, kartoffelrösti osv.
Hun må også få alle former for kød, men vil naturligt have lettest ved at spise retter med hakket kød. Det er meget svært for hende at tygge sig igennem et stykke oksekød, - med hakket kød går det noget lettere. Du kan lave kødsovs, millionbøf, farsbrød, frikadeller, kødboller osv. Du må gerne krydre med almindelige milde krydderier.
Kød der er kogt er også lettere for hende at tygge og det kan f.eks. være skinke eller kogt hamburgerryg. Det kan også skæres i tern, som hun kan øve sig i at spise med pincetgreb.
Fisk af alle mulige slags - lavet i ovnen eller kogt kan være en god idé. Også fiskepålæg på brødet vil være godt. Fisk er meget sundt. Hun må også meget gerne få fiskefrikadeller, rejer, muslinger, torskerogn, makrel og sild. Fisk fra dåse eller glas er helt okay, jo mere variation jo bedre. Hvis I en dag får et stykke stegt kød, som hun ikke vil kunne tygge, kan I give hende lidt fisk ved siden af ris, nudler eller hvad I nu spiser.
Salat som I spiser kan hun ikke spise så meget af, men hun kan godt få tomat, agurk, majs, peberfrugt og lignende, som indgår i jeres salatskål. Du kan også koge lidt grøntsager til hende, så hun får lidt mere grønt på den måde - det kan være grøntsager som du kommer i salatskålen f.eks. broccoli, blomkål eller gulerod, - det kan også være en idé nogle gange at have lidt frosne grøntsager i fryseren, som du så laver til hende, når I andre spiser salat. Ellers er det godt generelt at medtænke at grøntsager jo er godt for både hende og jer og blandt andet rodfrugter bagt i ovnen vil børn ofte godt kunne lide, fordi de har en naturlig sødme.
Planen for dagen ser fin ud, det lyder dog som om at det er et reelt behov at få mælk omkring midnat og jeg synes det er fint at give hende mellem 100-150 ml her, da det så gør at hun sover godt natten igennem. Det kan stadig være svært for hende at indtage mælk nok dagen igennem, det handler ikke kun om at sikre hende mælk, men også om at sikre hende væske nok og da hun er en stor pige på 10 kg, så er hendes væskebehov meget højt. Hun har brug for op til 1500 ml væske i døgnet og det er rigtig meget, så det er helt naturligt og helt okay at hun nogle gange søger den ekstra flaske eller amning. Det må hun godt :)
Jeg håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Fortsat god appetit! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske