Svar: Godnat og sov godt til i morgen
13. juni 2012
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :) Der er fler ting, der spiller ind hos jer og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
Du fortæller at hendes rytme varierer. Nogle gange sover hun kl 20, andre gange først kl 23.30. Du fortæller også at hun nogle gange tager en lur om aftenen og så er vågen, pludrer osv. og tydeligt er mere parat til at lege end til at sove.
Det er vigtigt at du indfører en nogenlunde fast rytme i løbet af dagen. Det betyder at I skal begynde at stå op til samme tid hver dag, uanset om det er hverdag eller weekend. Det betyder også at, hvis du gerne vil have hende i seng senest kl 20 om aftenen, så er det en god idé at I ikke står op senere end kl 07.
Det er vigtigt at hun også sover på faste tidspunkter i løbet af dagen, ligesom det er vigtigt at hun spiser og drikker mad / væske nok hele dagen igennem, hvis hun skal kunne undvære det om natten.
At sove igennem, når man er 7 måneder betyder at kunne sove ca. 5-6 timer uden at få mælk. Det vil sige at din datter vil have brug for at blive ammet når hun puttes, igen omkring midnat og så igen næste morgen tidlig. Nogle børn har også en rytme, hvor de ammes, når de puttes og så først på natten f.eks. kl 02 og derefter igen tidlig morgen. Deres længste søvnstræk på godt 5 timer ligger altså fra 20 til 02 og ikke fra midnat til tidlig morgen - og en sådan rytme er også helt okay.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden amning, sover måske 60 minutter
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Ammes rigtig godt og puttes til middagslur ca kl 13, må her meget gerne sove et par timer eller måske 2½ time
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på, vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, det vil være rigtig fint med forskellige risretter nu, vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten
Ammes og puttes 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og begynder herefter at kunne sove uden at behøve yderligere mælk midt nat.
Når du er sikker på at hun spiser og indtager mælk og mad nok hele dagen igennem, så kan du begynde at arbejde på at lirke brystet ud af munden på hende kl 03. Ved at afkorte amningerne mere og mere, kan du lære hende at sove uden at få brystet. Det er dog en forudsætning at hun netop får sit behov stillet i dag og aftentimerne.
Du skal altså stadig tilbyde hende brystet, men gøre det kortvarigt. Når du lirker brystet ud af munden på hende, så vil hun i starten søge det igen, og det får hun, dier igen, falder til ro og du lirker det atter ud. Det skal du måske gøre 5 gange og det er helt okay.
Samtidig med at du gør dette, så beroliger du hende ved at holde hende i hånden, kærtegne hende, holde din hånd på hendes hofte, når hun ligger ved siden af dig, så hun lulles lidt, beroliges lidt og stille og roligt skal hun så lære at komme videre i søvnen netop med disse kærtegn og uden at du behøver give brystet. Brystet lirkes altså ud, og erstattes af de andre ting og stille og roligt kan brystet helt undværes.
Du kan godt overveje at flytte hende på eget værelse, hvis du fornemmer at det vil gøre en forskel for jer. Stadig skal hun have den mælk hun har behov for, men midt nat må du gerne prøve at lulle hende videre til ro uden brystet - far kan også tage over her, da han ikke forbindes med mælk. Nogle gange er løsningen netop at sove hver for sig, andre gange vil hun blive helt ulykkelig og så skal du naturligvis være der for hende, amme hende og nedtrappe amningen så stille og roligt, som er nødvendigt.
Det er også vigtigt at hendes vågne perioder er aktive perioder, hvor hun bruger sig selv både motorisk og mentalt, så hun bliver træt og parat til at sove, når du putter hende.
Jeg håber at ovenstående giver lidt idé om, hvad I kan forvente af hende lige nu og hvordan I kan komme lidt videre :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske