Svar: Ofte forkølet
8. maj 2012
Alder:
22 mdr.
Kære VM-indehaver af næsetørring .. :)
Tak for dit brev :)
Det er rigtigt frustrerende, når børn starter i pasningsordning, for ofte følger sygedage med og det er naturligt ekstra svært at blive hjemme, når man efter en barsel skal starte arbejde igen ... Det er dog dejligt at du har kunne have ham hjemme så længe, det har sandsynligvis skånet ham/jer for mange sygedage :)
Forkølelse skylles forskellige virus, som især angriber slimhinderne i næse og svælg. Nogle vira giver løbenæse, hoste, evt. let feber og andre vira kan gøre små børn rigtigt syge - f.eks. RS virus, som hos de mindste børn kan forårsage bronkitis og lungebetændelse, mens det hos større børn og voksne oftest kun medfører almindelige forkølelsessymptomer.
Børn smittes med forkølelse på flere måder:
- Virus spredes gennem luften via de små dråber der kommer, når vi taler, hoster eller nyser.
- Virus spredes via hænderne, både barnets hænder og også de voksnes hænder, når vi f.eks. pudser eller tørrer barnets næse.
- Virus spredes via genstande, som er forurenet med virus - f.eks. hvis et forkølet barn leger med et stykke legetøj, som et andet barn så leger med derefter, så kan smitte overføres via legetøjet fra barn til barn.
Et barn der er stærkt forkølet, det vil sige med kraftig snue / løbenæse eller kraftig hoste, evt. feber eller som er påvirket af sin forkølelse på en måde, hvor det nedsætter barnets aktivitetsniveau må ikke modtages i institution eller dagpleje. Et sådan barn skal passes hjemme, til barnet igen er frisk og aktivitetsniveauet normalt.
Et barn der kun er let forkølet, som ikke har særlig meget løbenæse, som ikke hoster, ikke har feber og som virker upåvirket af sin snue, må gerne komme i institution eller dagpleje.
Man kan ikke behandle forkølelse, men man kan forsøge at lindre symptomerne og forsøge at minimere smittevejen og noget af det vigtigste for at forebygge smitte er at have en god håndhygiejne. Det betyder at både barnet og den voksne skal vaske hænder i forbindelse med næsepudsning eller næsen er blevet tørret. Hvis man ikke kan komme i nærheden af vand og sæbe, så kan man bruge desinficerende håndgel - vælg her et svanemærket produkt uden parfume og andre skadelige stoffer.
I institutionen / dagplejen skal man også sørge for at børnene ikke deler bestik eller service med de andre børn, at legetøj vaskes hyppigt og man bør jævnligt lufte ud og når dette gøres, så skal man sikre at børnene ikke udsættes for træk og kulde.
Du skal også være opmærksom på at din dreng skal spise sundt og varieret. Det er her især vigtigt at børn får fisk flere gange ugentlig, gerne næsten hver dag. Fisk indeholder gode vitaminer og også selen, der virker som antioxidant og dermed styrker immunforsvaret indefra.
Fisk kan gives som frokost, smørbart fiskepålæg som sildepostej, rognguf eller makrel, det kan også være tun, fiskefrikadeller, fiskefilet, rejer, muslinger eller lignende og så gives fisk også om aftenen - gerne forskellige former for fisk som laks, rødspætter, torsk, hellefisk eller hvad I nu kunne tænkes at spise.
Han skal holdes lun især på brystkassen og fødderne. Lune indesko og tre lag på brystkassen kan være en god idé - det kan være en undertrøje, en langærmet bluse og en trøje ud over, så holdes han godt varm på kroppen. Og jeg synes i den forbindelse at du skal overveje at bruge en bodystocking i uld til ham - også selvom vi er i maj måned nu ... I disse dage er det koldt og blæsende, vådt og regnfuldt og han kan have stor glæde af uld på kroppen. Uld holder barnet varmt, det er med til at temperaturregulere og vil hjælpe din dreng med at holde sig lun og tør, selvom han sveder, når han skiftevis går rundt og også sidder stille.
Alternative produkter, naturlægemidler osv. anbefales normalt ikke til småbørn. Du kan godt supplere med en daglig multivitaminpille, men med alle de skriverier der har været omkring at børn får for mange vitaminer, så vil det være bedre, at du forsøger at sikre hans behov via maden han tilbydes ...
Og så er det også sådan at man siger at det tager 2 vintre med infektioner for barnet at opbygge modstandskraft mod de almindeligt forekommende virus- og bakteriesygdomme. Så når de har været to vintre igennem med masser af snot, hoste, feber osv. så er deres immunforsvar ofte blevet så stærkt, at de kun bliver syge enkelte gange om året ...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke og god bedring! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske