Svar: Middagssøvn - dreng på 2 år, 5 mdr.
30. april 2012
Alder:
2 år, 5 mdr.
Kære Mette
Jeg skal nok lade være med at bede jer om at stå tidligere op ... :)
Det er altid svært, når børn begynder at vise tegn til ikke at ville sove til middag, men stadig har brug for det afbræk midt på dagen. Og det er rigtig vigtigt at I holder fast i at jeres dreng så vidt muligt stadig skal sove til middag.
Det lyder dog som om at du godt må prøve at putte ham lidt senere, så han f.eks. sover fra 13-15 og ja - jeg synes ikke det gør noget at du så vækker ham af hans middagslur. Hvis han sover mindst 1 ½ time, så får han stadig en rigtig god lur, som sikrer ham at han kommer igennem alle søvnen forskellige stadier og jeg synes godt man i jeres tilfælde kan forsvare at han sover 2 timer mellem 13-15, hvor han så lettere vil kunne overgive sig til søvnen, får en god lur, og stadig også kan puttes til nogenlunde tid om aftenen.
Det er rigtig godt at holde fast i et fast stå op tidspunkt om morgenen og et fast puttetidspunkt om aftenen, fordi det også påvirker hans fornemmelse for at have behov for søvn midt på dagen.
Det er også okay at du nogle gange vælger at trille ham lidt, for på den måde at få ham til at overgive sig til søvnen. Andre gange vil det være rigtig godt at du lader ham ligge og kikke i en bog, som du også prøver nu - giver ham det jeg kalder for "hvile-tid"; hvor der ikke er krav om at han skal sove, men bare slappe af og hvile sig. Ofte vil han naturligt så falde i søvn efter lidt tid, fordi han stadig har brug for sin søvn.
De fleste børn vil i din drengs alder sove ca. 13 timer i døgnet. Det betyder at hvis han sover 2 timer til middag og ofte står op mellem 6.30-7, så passer det med at han skal sove ca kl 20 om aftenen, så han får 11-11½ times nattesøvn.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske