Svar: Putning, sover sent
20. april 2012
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Villads´mor
Tak for dit brev og velkommen til :)
Når man skal se på børns søvnrytme og vurderes deres søvn og hvordan de sover, så er det vigtigt at medtænke at børn ligesom os er forskellige. Hos voksne taler vi om A- og B-mennesker, hos børn kalder vil det for Lærker og Ugler.
Jeres søn lyder til at være en lille ugle, det vil sige en dreng, der har mest energi om aftenen, det er hans bedste tid på dagen, det er her han er årvågen, tænker klart, leger godt osv. og derfor vil han naturligt ikke i seng om aftenen. Om morgenen er han til gengæld træt, og jeg kunne forestille mig at I ofte vækker ham i hverdagene og måske i weekenden giver ham lov til at sove og vågne af sig selv og her vågner han så ofte sent. Ugler er ofte svære at vække, det hele går lidt langsomt, han pjevser, har brug for hjælp osv. om morgenen, han er tydeligt træt ...
Når man har et barn med en sen søvnfase og man gerne vil have vendt lidt rundt på det, så barnet begynder at gå tidligere i seng, så er det rigtig vigtigt at anerkende at han om aftenen faktisk er mest frisk og derfor er det enormt frustrerende at skulle ligge i sin seng. Det kender I også fra jer selv, det er naturligt frustrerende, at ligge i sin seng og ikke kunne sove.
Når børn protesterer mod den sædvanlige klokken 20 putning, så er man nødt til at se på, hvorvidt det tidspunkt egentligt er passende for barnet eller om noget andet passer bedre. I kan desværre ikke bare putte ham tidligere i seng og så regne med at han sover tidligere ... I er nødt til at se på hele dagens rytme og således forsøge at skabe en rytme, som fungerer for både barn, forældre og den hverdag I skal have til at gå op i en højere enhed.
Der kan ske det at når barnet går sent i seng, så bliver alle dagens tidspunkter rykket. Middagsluren kommer også til at ligge sent og i weekenden sover han måske ½ time længere om morgenen ... Hvis man vil ændre på den sene søvncyklus, så er man derfor nødt til at stå op til den tid, man ønsker dagen starter på, uanset om det er hverdag eller weekend. I er altså nødt til at stå tidligt op om morgenen og starte dagen til samme tid hver dag. I skal også putte til middagslur til fast tid hver dag, ligesom tidspunkterne for mad og aktiviteter dagen igennem skal være ens.
Og ja han bør stadig sove til middag, han har tydeligt brug for det afbræk midt på dagen og sover let og hurtigt, når han får mulighed for det. Naturligvis også fordi hans nattesøvn lige nu er kort, men stadig vil han sandsynligvis have brug for lige at sove lidt midt på dagen :)
Jeg vil anbefale at I begynder at putte ham 15 minutter tidligere dag for dag om aftenen. Forsat op til samme tid om morgen, samme rytme dagen igennem, hvor han sover ca. 5 kvarter til middag, som I forsøger nu, men puttes sent og dog tidligere og tidligere aften efter aften.
Det betyder at hvis han først plejer at sove kl 22, så skal I ikke putte ham før kl 22. Stadig skal han tidligt op, holdes igang om dagen, og han skal puttes til sin middagslur f.eks. kl 12 og sove måske en times tid og så skal han op igen. Og om aftenen putter I så kl. 21.45, derefter 21.30, 21.15. 21.00 osv. osv. Så I flytter altså puttetidspunktet frem.
Det er vigtigt at gøre det på denne måde, fordi han skal få fornemmelsen af at når han bliver puttet, så får han godnathistorie og falder i søvn. Han skal have ind i sin krop, at det at at blive puttet er ikke noget der trækker ud i timer, det er ikke noget som betyder at han skal stige ud af sengen og komme ind til jer igen og igen. At blive puttet og lægge sig til at sove er noget naturligt og man sover, fordi man naturligt føler sig træt. Det skal være let at overgive sig til søvnen.
Lige i begyndelse, vil I naturligt være nødt til at vække ham fra middagsluren, så han ikke sover flere timer midt på dagen, men der er tale om en overgang. Det vil ofte være sådan, at I takt med at I putter ham tidligere og tidligere om aftenen, så nattesøvnen stille og roligt bliver længere, så vil han naturligt selv begynde at afkorte sin middagslur.
Lige nu skal I altså putte jeres dreng senere end hans behov reelt er, simpelthen for at få vanen ind med at skulle sove og ikke lege og lave sjov, når man ligger i sin seng. Og så dag for dag arbejde på at puttetidspunktet bliver tidligere og tidligere, der flyttes med 15 minutter af gangen. Og det er stadig vigtigt med fast stå op tid om morgenen og fast rytme hele dagen igennem.
Det tager nogle uger at ændre på en sådan rytme og I er nødt til at give det tid og prøv hele tiden at pejle jer ind på, hvor jeres dreng er og hvad hans behov er. Nogle dage kan I flytte med 15 minutter fra dag til dag, andre dage vil I skulle bibeholde den samme sovetid i flere dage. Det tager ofte mellem 3-5 uger at få ændret en rytme, så ved I hvad I kan forvente :)
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske