Svar: Håndmad
19. marts 2012
Alder:
6 mdr.
Kære mor
Du skal naturligvis have din datter under opsyn, når hun sidder med noget, så du kan sikre dig at hun ikke får bidt så store stykker af, at hun får det galt i halsen.
Det kan være en god idé at give f.eks. ristede rugbrødsbjælker, skorper og tvebakker. Det vil sige, brød der er hårdt på ydersiden, men som let blødes op med spyt. Det vil gøre at hun sidder og "gnasker" mere i det, end hun tygger på det og selvom hun får bidt lidt af, så vil hun i munden stadig kunne opbløde det hurtigt og på den måde stadig arbejde med det i munden.
Du kan også prøve med en kartoffelbåd lavet i ovnen. Den er på samme måde lidt fast i ydersiden men med en blød midte, som hun kan sidde og gnaske på. Også kogte stykker blomkål, broccoli eller lignende kan være en idé, hvis hun er rigtig god til at bruge munden og tygge :)
En pillet appelsinbåd kan også være en mulighed, - igen fordi der er lidt samling på frugtkødet og stadig er det blødt og saftigt, så hun kan sidde og sutte saften ud af det. Hvor stykker af melon, en æblebåd eller lignende, naturligt er hårdere og derfor også lettere knækker af i stykker og er sværere at arbejde med i munden. Når du giver hende frugt kan du også prøve at give hende små bitte stykker i munden, som hun selv kan sidde og sutte på, det kan f.eks. være små stykker af en moden banan.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske