Svar: Grøntsager - nej tak!
28. februar 2012
Alder:
6 mdr.
Kære mor
Det lyder som om at din datter er lidt glad for det søde - i hvert fald kan hun bedre lide grød end grøntsagsmos, hun kan bedre lide "købe-grød" end hjemmelavet grød og hun spiser også gerne frugt ... :)
Det kan være en rigtig god idé at få hende igang med grøntsagerne ved at tage udgangspunkt i de lidt søde grøntsager. Det kan være gulerod, ærter, græskar, majs, pastinakker, selleri, majroer og lignende. Du kan også købe "sweat potatoes" som er en særligt sød kartoffel. Du kan f.eks. godt prøve at lave en ren gulerodsmos til hende, for at se om ikke hun vil synes om det - jo mindre gulerødderne er, jo sødere smag har de ofte.
Du kan købe en pose med blandede rodfrugter på frost, koge dem og blende dem med mælk og fedtstof. Det er let og hurtigt og du kan have dem liggende i fryseren.
Brug grøntsagsmosen som topping på en mild grød, evt. en risgrød og det må gerne være en ren købegrød. Og øg så mængden af grøntsagsmos mere og mere, så risgrøden til sidst er trappet helt ud og i stedet kan erstattes af lidt rigtige kogte ris (i 7 månedersalderen).
Prøv at kombinere grød og grøntsager i en periode i stedet for først at tilbyde det ene og så give det andet. Du kan risikere at hun lærer at hvis hun lukker munden så disker du op med noget lidt mere lækkert - så prøv at lave grøden med en mængde grøntsagsmos som hun kan acceptere og stille og roligt lære at spise.
Giv hende også grøntsager i hånden. Det kan være en kartoffelbåd fra ovnen, som hun kan sidde og gumle på selv. Det kan være et stykke kogt blomkål eller broccoli som hun kan gnaske lidt i. Giv hende også agurk og ristede rugbrødsbjælker at gumle på så hun stille og roligt lærer at maden smager forskelligt og at det godt kan være spændende, selvom det ikke er sødt.
Prøv at kombinere de færdiglavede retter med dine hjemmelavede retter, så hun for så meget forskelligt som muligt og stille og roligt lærer at synes det er okay :)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Tilbydes forskellige former for grød, frisk vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at sutte på selv, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Tilbydes grød med grøntsagmos som topping eller forsøg med en sød grøntsagsmos lavet af helt søde grøntsager. Suppleres med agurk, ristede rugbrødsbjælker eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur 13.30-14
Eftermiddag 16: Frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle lidt på selv, vand af kop og ammes også stadig om eftermiddagen.
Aften 18: Grøntsagsmos og igen må der gerne være en mild grød som basis og grøntsagsmosen som topping. Brug også mos fra glas, prøv igen at vælge de lidt sødere middagsretter som retter der indeholder gulerødder og pastinak. Eller prøv med retter som smager af noget f.eks. pasta og lasagne retter med tomat og milde krydderier.
Ammes og puttes til natten ca 19-19.30
Sen aften 23-24: Ammes
Hjælp hende med at få interessen for mad i munden ved at du holder maden og lader hende sutte på det og når interessen så er skabt, så prøv at motivere hende til selv at føre maden til munden og holde det i hånden - finde ud af at hun godt kan det selv og at det er sjovt :)
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske