Brev:
Kost igen igen
20. februar 2012
Alder:
7 mdr.
Kost igen igen
Kære Helen
Tak for dit svar vedrørende amning, flaske og måltider:) Vi har prøvet at give lillemanden flaske, men han vil ikke rigtig drikke af den (tygger bare på sutten), så det har vi lidt opgivet igen.
Han er nu 7 måneder og 12 dage gammel..
Jeg har derfor et spørgsmål vedr. amning når jeg skal tilbage på arbejde. Pt. ser vores dag således ud:
kl. 4.30/5.30: ammes og sover videre
KL. 7.30 vågner
kl. 8: havregrød med sveskemos + vand af kop
kl. 9.30/10.00: ammes og puttes til lur
kl. 11.30/12.00: frokost bestående af enten grøntsagsmos, risgrød eller en kombination + vand af kop
kl. 14: ammes og puttes til lur
kl. 17: ammes
kl. 18.30: aftensmad bestående af grøntsagsmos som regel med kød el. kylling
kl. 20: ammes og puttes til natten
Han bliver ikke ammet igen før ved halv fem/halv sekstiden om morgenen og virker til at trives fint med det. Han vågner måske en enkelt gang ved 2-3 tiden, får sin sut og sover videre.
Da jeg skal tilbage til arbejde 1. april og derfor skal til at trappe ned vil jeg høre hvilke amninger jeg skal starte med. Jeg vil helst gøre det så langsomt som muligt, da jeg de første 8 uger havde mange mælkeknuder og brystbetændelse. Jeg tænker at erstatte formiddagsamningen med frugtmos + vand til at starte med?
Jeg har din bog om mad, men ved ikke lige hvilke typer frugtmos, som ville være godt at lave store portioner af til nedfrysning? (Jeg synes det er nødvendigt for at få hverdagen til at hænge sammen, når barnet skal have så mange måltider). Hvordan ved jeg, at han får dækket sit væskebehov? Han er nogenlunde god til at drikke af kop, men der løber en del ved siden af... :-(
Mit næste spørgsmål går på hvordan vi skal få ham til at spise det vi laver! Jeg har lavet simpel mos (fx broccoli) og prøvet at putte en klat usaltet smør på hvis det ikke gled ned, opskrifter fra din bog, fra Semper og Hipps hjemmeside og fra en venindes babybog, men han gider ikke at spise det! Hver gang han får en skefuld i munden laver han grimasser og får opkastfornemmelser. Han har gerne villet spise mad på glas men det er også så som så med det for tiden.. Hvad skal man så stille op?? Han afviser ikke maden, men laver grimasser hver gang han får noget i munden...
Mit sidste spørgsmål er om fingermaden. Han er meget glad for at gumle på en agurkering (den første tand er tittet frem i sidste uge), og jeg har prøvet at give ham ristede rugbrødsbjælker. Men for et par dage siden fik han et ordentlig stykke rugbrød galt i halsen og jeg måtte give ham et (blidt) klask i ryggen for at det kom op, hvorefter han kastede grød op.. Efter sådan en oplevelse (at se ens barn hive efter vejret) har jeg ikke ligefrem lyst til at eksperimentere.. Jeg er SÅ bange for at han får noget i den gale hals. Vi har forsøgt med appelsinbåde men her får han også gnavet stykker af, som bare ligger i munden - han tygger ikke videre på dem.. Er han bare ikke klar til selv at gumle?
Du skriver i din bog at man kan give let dampede gulerødder - hvad er let dampede? Jeg synes nu umiddelbart at det virker "farligere" at give ham en gulerod hvor store stykker kan knække af.. Samtidig er jeg selvfølgelig nervøs for at han ikke lærer det han skal.. pyyyyhhh jeg synes faktisk helt ærligt at perioden med overgangskost er mega stressende og jeg er bange for at træde forkert... :-(
Hvad kan jeg gøre for at han får en god oplevelse med at gumle selv og samtidig lærer det han skal - uden at jeg selv får et nervesammenbrud af frygt for at han skal gå kløjs i maden???
Ser meget frem til dit svar..
Mange hilsner fra
den überbekymrede mor..