Svar: Vil ikke overgive sig - 12 mdr.
20. februar 2012
Alder:
12 mdr.
Kære mor
Det lyder som om at den sygdomsperiode I har været igennem, har påvirket jeres drengs søvn, så han lige nu er lidt utryg ved at lægge sig til at sove. Han har på grund af forkølelse, naturligt har haft tilstoppet næse og svælg og det har måske gjort at han har følt det svært at trække vejret, når han har skulle sove, det har ikke været rart og derfor forbinder han nu det at skulle sove med noget som ikke er godt.
Min umiddelbare tanke er at det er vigtigt at gøre ham tryg ved det hele igen og du skal har naturligvis sikre at hans luftveje er fri og han ikke oplever problemer med at få vejret. Det vil i den forbindelse være fint at gie ham lidt lunt at drikke, inden du putter ham. Det kan være lidt lun mælk eller det kan være lidt lun te af en kop. Det både løsner og giver også et nyt trygt ritual.
Og så vil det være rigtig godt at få ham gjort tryg ved sin barnevogn igen. Det er vigtigt at han får sele på selvom han protesterer og selen skal du naturligvis sikrer dig ikke strammer og måske trænger til at blive justeret. Og så vil jeg foreslå at du ikke putter ham, men lader ham sidde op og så triller I en tur. Du må gerne sætte ham i barnetvognen ½ time før du normalt vil putte ham og så går I - ud og kikker på verden. Tal om de ting I møder på vejen, snak lidt med ham og lad ham også bare sidde og kikke på ting, mærke vinden i ansigtet. Giv ham evt. lidt frugt i hånden han kan sutte på eller en rosinbolle han kan sidde og pille i, så han på den måde kobler fra og hjælpes til at lade roen komme over sig.
Læg ham ikke ned, før han tydeligt viser sig helt parat og næsten er ved at falde i søvn, så han på den måde igen bliver helt tryg ved barnevognen og ved at sove i den. Når han skal starte i vuggestue vil han måske også skulle sove ude i en krybbe og så vil de være fint at han igen er vænnet til at være ude. Samtidig giver det at være ude i den friske luft ofte også lettere og bedre vejrtrækning.
Når han kaster sig bagover, så er det vigtigt at du sikrer dig at han ikke kan komme til skade. Han har endnu ikke nogen farefornemmelse og ved derfor ikke at han kan slå sig rigtig meget, hvis han bare lader sig falde. Og hans hjerne er meget umoden og derfor reagerer han fysisk, netop med at smide sig, når han mærker at verden går ham imod, når han mærker at du vil noget andet end han vil. Det er den spirende selvstændighed, du kan mærke nu og det kommer du til at mærke mere og mere til.
Du skal naturligvis forsøge at finde ud af, hvad det er han vil eller ikke vil, hvad det er han forsøger at kommunikere ud og som udløser hans reaktion. Det vil være rigtig godt, hvis du nogle gange kan aflede ham så situationen ikke opstår, så du tager det i opløbet. Og når det så sker, så må det ske, men så skal du stadig sikre dig, at han ikke kommer til skade og så skal du være der for ham "såå, skat, såå, lille ven, sååå", trøste og berolige så godt du kan, så han kan spejle sig i din ro og mærke at du har helt styr på det, selvom verden lige nu for ham er kaos, så er du rolig :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske