Svar: High need baby - 4 mdr.
19. januar 2012
Alder:
4 mdr.
Kære D.
Der er andre familier i samme situation som jer og du vil sandsynligvis kunne finde nogle af dem i de forskellige fora, der er på internettet ...
Det er helt naturligt at det som virker i en periode pludselig ikke virker i en anden og det er også derfor at der ikke findes en fast metode og en fast opskrift at følge, når man skal have små børn til at sove. Og det er helt okay, hvis I lige nu oplever at der skal ændres lidt på rytme og at badet ikke skal ligge om aftenen osv.
Du skriver at I har overvejet om I skal ligge jeres datter tidligere i seng, måske allerede kl 18 .. Og jeg tænker om hun mon ikke har brug for at få sin 3. lur netop på det tidspunkt? Faktisk kan det være det, som lige nu skal være jeres nye rytme, så hun sover en lur mellem 18-19 og derefter vågner op, pludrer, hygger sig sammen med jer og så måske ikke går til ro for natten før kl er 21.30 ... Det vil være helt naturligt og almindeligt i forhold til den alder hun har :)
En dagsplan kunne måske se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre, vågner evt. med en lille ekstra amning, når dagen begynder
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til 1. lur
Frokost 11.30-12: Tilbydes lidt grød, kun små smagsprøver, vand af kop.
Ammes og I kan prøve at give hende et bad her inden middagsluren
Flaske og puttes til middagslur 13-13.30
Eftermiddag 16.30-17: Ammes efter behov
Sover dagens 3. lur mellem 18-19
Ammes efter behov i løbet af aftenen, får evt. lidt flaske og puttes så til natten ca 21.30
Først på natten 01: Ammes eller flaske, som hun viser behov for - jeg ved jeres datter tidligere har kunne sove i længere tid uden mælk.
Som I kan se, så har jeg forsøgt at skubbe jeres plan lidt i forhold til tidligere og jeg tænker at det måske vil hjælpe jer lidt videre. Prøv at lægge badet ind før middagsluren med amning før og flaske efter, for at se om det ændrer noget i en periode. Og lad hende så sove sin 3. lur om aftenen, hvor I synes det er svært at få hende rolig og svært at finde det rette stimulationsniveau. Og udnyt vågentiden om aftenen derefter som familietid i stedet for partid ...
High Need Babies - den danske bog om dette er desværre ikke skrevet endnu ... og det er ikke "et brugt begreb" i DK blandt fagfolk, men flere og flere familier ved hvad du taler om ... :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske