Svar: Nok modermælkserstatning? - 8 mdr.
9. januar 2012
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Det er rigtig dejligt at din dreng nu er begyndt at spise mere skemad, men det er vigtigt at du holder mængden af skemad nede på et niveau, hvor det stadig levner plads til mælken .. det er således bedre at han spiser 3/4 dl skemad og lidt mad i hånden osv. og så drikker sin flaske, end at han spiser 1-1½ dl skemad og så afviser sin mælk eller ikke får mælk nok :)
Når man både ammer og giver flaske så ved man jo aldrig præcist hvor meget barnet får. Men hvis jeres dreng drikker mellem 400-500ml modermælkserstatning af flaske, ammes og derudover tilbydes mælk i grød og mos, så lyder han faktisk til være dækket ind. Det er rigtigt at jeg normalt anbefaler at børn i 8-9 måneders alderen bør få ca 600ml i døgnet, men mon ikke at han når op på det?
Ellers er det som sagt en rigtig god idé at du skærer en lille smule ned i mængden af skemad i håb om at han så vil øge sit mælkeindtag lidt mere igen ... :)
Hvorvidt du skal vække ham for at give ham mælk ... Jeg synes faktisk, at hvis han ligger lige på grænsen til at få nok og du er i tvivl om han får sit behov dækket, så er det en god idé at du tager ham op og ammer ham inden du selv går i seng. Du kan også vælge at give ham en flaske, inden du går til ro for natten. Hvis han kun har fået 2 flasker i løbet af dagen og ikke drukket særlig meget, så synes jeg du skal give ham mælk sen aften. Du behøver sandsynligvis ikke vække ham for at få ham til at spise, de fleste børn vil kunne spise i søvne. Det er naturligvis vigtigt at han sover og får lov til at sove. Det er også dejligt, hvis han allerede nu kan sove igennem, men det er modsat også vigtigt at han får mælk (kalk) nok til sine knogler. Så var det mit barn ville jeg give ham mælk sen aften, så han fik de 3 mælkemåltider dækket ind og derefter ville vi så alle kunne sove til næste morgen - dejligt! :)
Og hvad er så grænsen, hvornår har han fået nok? Jeg synes som udgangspunkt ikke at han skal indtage under 500ml dagligt. Gør han det, så vil det være relevant at tale med jeres læge om nødvendigheden af et kalktilskud. Det er en lægelig vurdering.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske