Brev:
Nok modermælkserstatning? - 8 mdr.
9. januar 2012
Alder:
8 mdr.
Nok modermælkserstatning? - 8 mdr.
Hej Helen.
Tak for dit sidste svar vedrørende søvn. Jeg har nu fået din bog og kører efter dit dagsprogram. Min søn spiser godt og er meget glad for al det mad der bliver præsenteret for ham.
Det er dog ikke blevet bedre med, at han drikker mælk. Jeg stoppede med at give ham mælk til måltiderne og i stedet får han vand i glasset. Når han skal sove til middag får han en flaske inden, men drikker ikke meget mere end 50-60 ml. Om aftenen når han skal i seng får han igen en flaske og drikker ca. 100 - 150 ml. Jeg plejer så at amme sent på aftenen. Jeg kommer også modermælkserstatning i hans grød og mos og sørger for det er let- eller sødmælk der bruges til vores mad, så han kan spise med af det.
Men jeg er meget i tvivl om han får nok mælk. Det var vores sundhedsplejerske, der stillede spørgsmål til om han fik dækket kalkbehovet, og hun ville have jeg skulle kontakte vores læge, for at høre om vores søn skal have tilskud. Det kunne lægen ikke svare på, og jeg er selvfølgelig nervøs for, om han får nok kalk.
I går nåede han op på 400 - 450 ml modermælkserstatning i løbet af dagen inkl. det der var i maden. Da vi er i gang med at lære ham at sove om natten uden at skulle hyggesutte hele tiden, ville jeg ikke vække ham sen aften for at amme men ville vente på han vågnede selv. Det gjorde han så først kl. 8.20 i morges.
Så mit spørgsmål er: Er 400 - 500 ml modermælk/erstatning nok i døgnet for at dække kalkbehovet? Har læst, at et barn på 8 mdr. skal have omkring 600 ml modermælk/erstatning i døgnet, men synes kun jeg kan finde frem til, at de ikke skal have mere, men hvad hvis det er mindre.
Er det også fint, hvis han kun får flaske to gange dagligt og han så kun bliver ammet/får flaske sen aften, hvis han selv vågner, eller skal jeg vække ham?
Hilsen